Corsica september 2007

Reisverslag Corsica sept 2007
Word – 63,0 KB 222 downloads

Dag 1 : vrijdag 31 augustus

Overdags gewoon gewerkt en om kwart over negen ’s avonds vertrekken we nadat we nog even snel wat gepind hebben. We rijden via Eindhoven en bij Venlo de grens over en nemen de A61 richting Koblenz. Ter hoogte van Bergheim stoppen we bij Bedburgerland West om daar te overnachten. Het is pas elf uur maar we zijn allebei moe en hebben nu in ieder geval wel al een stukje gereden.

Dag 2 : zaterdag 1 september
Roy staat om half acht op en gaat bij het tankstation een grote beker koffie halen en loopt een uurtje over de parking rond. Om kwart voor negen gaan we ontbijten en een uur later rijden we verder over de A61 tot Ludwigshafen, hier de A65 richting Karlsruhe genomen. Als we hier de A5 op rijden komen we gelijk in een zeer lange file terecht, tot Baden Baden16 kmfile en  stapvoets rijden over een afstand van 26 km, hier hebben we 2,5 uur over gedaan... beetje balen. Bij Offenburg begint BlingBling te stotteren, we zijn toen maar even gaan tanken waarna het stotteren een stuk minder werd. We komen gelijk weer in een file terecht, daarna nog een paar kleine files gehad tot aan de grens met Zwitserland. Bij Basel de A2 richting Luzern en om kwart over zeven stoppen we bij Gungzen Sud BP tankstation langs de autobahn om te overnachten. We maken pannenkoeken klaar en de eerste fles wijn gaat open. Onderweg hebben we veel reeën en hazen gezien en een leuke camper Hymer Exsis op een Fait Ducato chassis.

Dag 3 : zondag 2 september
We staan om zeven uur op en na het ontbijt vertrekken we om acht uur. Via Luzern door de Gotthardtunnel naar Lugano en na de grensovergang verder naar Milaan. Net onder Milaan gaan we van de autoweg af en rijden we binnendoor naar Genova via de S35, het laatste stuk is mooi en stijl met veel bochtenwerk. In Genova hebben we 2x problemen gehad met de brandstoftoevoer naar de motor toe en hebben we moeten zoeken om bij de juiste Ferry Terminal te komen. Nadat we deze gevonden hadden konden we nog niet inchecken, we zijn toen maar een plekje in de haven gaan zoeken om te overnachten. Hier nog even de koppeling afgesteld en de brandstofleiding en toevoer gecontroleerd. ’s Avonds zijn we nog even bij McDonalds langs geweest voor de grote boodschap en zijn we om tien uur gaan slapen.

Dag 4 : maandag 3 september
We staan om zeven uur op en gaan gelijk inchecken, om half tien staan we op de veerboot van Moby. Om twee uur ’s middags rijden we in Bastia alweer van de boot en kunnen we gelijk doorrijden naar het noordelijkste deel van Corsica. Gelukkig was het niet z’n chaos als in Genova want daar was het maandagochtend spits en er werden 6 veerboten gelijktijdig geledigd, wat een heerlijk begin van de vakantie om gelijk vast te staan en door de chaos bijna de veerboot te missen. We rijden langs de kust en na een half uur besluiten we even te pauzeren bij een oude toren met een mooi uitzicht op het blauwe water, we eten wat noodlesoep en rijden dan verder in noordelijke richting. We besluiten net na een camping        (circa 1 km) op een parkeerplaats te gaan staan welke500 metervan het strand Plage de Tamarone nabij Macinaggio ligt. We lopen even naar het strand en drinken hier bij de strandbar nog een kastanje biertje. Lekker!!

Na het avondeten heeft Roy nog geprobeerd de dvd/cd speler aan te sluiten maar dit lukte niet. Toen het donker werd zagen we nog een vos rond de camper lopen en zijn we nog even terug gelopen naar het strand en hier zagen we nog een strandegeltje en een zwijntje. Om half elf zijn we gaan slapen.

Dag 5 : dinsdag 4 september
We zijn om acht uur opgestaan omdat het heel hard waaide. Rond tien uur zijn we naar het strand gelopen van waaruit ook de wandeling begon naar “ Tour Santa Maria” +/- 1 uur langs de kust af gewandeld en door mooi struikgewas naar het Romaans kapelletje en de oude citadel. Toen we hier aankwamen begon de lucht zeer snel te betrekken, we zijn toen maar in een sneltempo terug gelopen naar de camper waar we net op tijd waren, het begon flink te regenen. Even de camper opgeruimd en soep klaar gemaakt. Rond twee uur zijn we weg gereden maar de camper begon steeds meer te stotteren totdat hij op een gegeven zelfs niet meer stotterde maar gewoon niks meer deed. We zijn toen in een zijstraat van de D80 gaan staan, op de kruising met de D53, circa 3 km van Macinaggio en circa 9 km van Ersa. We demonteren het filter van de brandstofpomp, deze zat helemaal dicht geslipt met groen spul. Nadat we het filter gereinigd en terug geplaatst hadden kregen we geen druk op het brandstof systeem en ontluchten hielp ook niet. Toen maar de ANWB gebeld om kwart voor vijf, rond zeven uur was de auto ambulance er die ons helemaal naar Bastia bracht en ons aan de zuidelijke kant buiten de stad bij een sloop/garage bedrijf voor de poort heeft neergezet. Het was inmiddels al negen uur, we warmen de spaghetti even op en gaan om elf uur slapen. Onderweg zijn we nog wat wilde geiten tegen gekomen.

Dag 6 : woensdag 5 september
We zijn om half acht opgestaan en om kwart over acht melden we ons bij de receptie van het sloop/garage bedrijf waar een kleine dikke monteur om kwart voor negen aan BlingBling begon te sleutelen en dat met het nodige gevloek in een Spaans dialect. Eerst demonteert hij de opvoerpomp en word deze gecontroleerd, volgens de monteur was deze niet meer goed en moest hij een nieuwe bestellen maar die was niet meer voorradig. Hij heeft toen van een sloopauto een andere opvoerpomp gedemonteerd en deze gemonteerd maar er kwam nog steeds geen diesel, toen de aanzuigleiding gecontroleerd en deze bleek ook geen diesel aan te zuigen. Onze dikke monteur pakte toen een grote heftruck en Blingbling ging op de lepels de lucht in zodat hij bij de dieseltank kon komen. Deze heeft hij er toen half onderuit geschroefd om bij de aanzuigleiding en het filter te kunnen komen in de dieseltank. Het filter bleek vol drap te zitten en nadat alles weer was schoon gemaakt en terug geplaatst was, kon de motor getest worden en na een lange startperiode liep de motor weer als een zonnetje. Om kwart voor twaalf konden we, nadat we 105 € hadden afgerekend en twee kanon biertjes lichter, onze reis weer voortzetten. We zijn vanuit Bastia terug gereden naar Macinaggio, hier zijn we nog even door de haven gelopen en eten we nog een pizza. Even na tweeën rijden we via een smal weggetje verder naar het noordelijkste puntje Barcaggio, waar we genoten hebben van het uitzicht en de koffie met chocogebak. We rijden via de D153 terug naar Ersa waar we de D80 op gaan richting Nonza. Bij Capo Corvoli zijn we op een klif gaan staan bij een mooi blauw baaitje. We zijn onderweg nog gestopt bij het o zo bekende Moulin Mattei. In ons baaitje nog van de zonsondergang genoten onder het genot van een stokbrood met kaas en salami en een wijntje. s’Avonds nog vallende sterren en satellieten gezien en zijn we rond tien uur gaan slapen.

Dag 7 : donderdag 6 september
Na het ontbijt rijden we om half elf richting Nonza, hier heb je een zwart strand dat je kunt bezoeken via Tafoni, alleen het was er zo druk (bussen vol oudjes) dat we gelijk zijn doorgereden naar St. Florent. Hier zijn we de D81 opgereden richting L’ile – Rousse en net voor Casta wilde we rechtsaf slaan om naar Plage de Saleccia en Plage de Loto te rijden maar helaas was dit een onverharde weg en werd er geadviseerd om dit met een 4 wheel drive te doen. We hebben het risico maar niet genomen en zijn toen door gereden naar L’ile – Rousse, nog een rondje Lozari gereden en via de D151 naar Pigna een mooi pittoresk dorpje in de bergen. We stoppen hier even langs de weg maar we mochten met de camper het dorp niet in. We zijn toen verder gereden naar het oudste dorp van het eiland, St. Anthonino via de D413. We parkeren hier voor 1 € en we maken een leuke rondwandeling door het dorp, ook hier is het weer erg druk, bussen vol met oudjes. Na dit bezoek besluiten we naar het natuur reservaat F de Bonifato Reserve de Chasse te rijden om te kijken of we daar op de parking mogen staan. Helaas mocht dit niet, we drinken hier even een biertje en rijden dan 14 km terug naar camping Paradella waar we voor 22 € kunnen overnachten. Na het avond eten, Babi pangang met wijn, hebben we nog even de badmintonrackets uit geprobeerd en zijn we om twaalf uur gaan slapen.

Dag 8 : vrijdag 7 september
We staan om acht uur op, naar de receptie gelopen voor brood te halen maar dat had je moeten reserveren van te voren. Na nog even de zijdeur gerepareerd en de schoonwatertank gevuld en de vuilwatertank geledigd, zijn we rond kwart voor elf vertrokken. We rijden naar Auberge de la Forêt waar we om half twaalf beginnen aan de wandeling Le Cirque de Bonifatu. Vanaf de parking volgen we de bosweg circa 15 minuten en lopen we verder via het bergpad richting Refuge de Carozzu, circa 2 uur. Je loopt langs de rivier Lamitu, het eerste gedeelte loop je nog door een mooi bos maar dat veranderd snel in stijle hellingen met veel rotsblokken en keien op het pad. Na een uur lopen komen we bij een hangbrug en heb je een mooi uitzicht over de Lamitu rivier. Als we verder lopen komen we na een half uur bij een schaapskooi (stenen gebouwtje) en een kwartier verder komen we via een steile rotswand met leuning uit bij de tweede hangbrug, Passerelle de la Spasimata, op circa1400 meterhoogte. Hier heb je een mooi uitzicht op de Spasimata. Rond kwart over twee beginnen we aan de afdaling, onderweg kun je dan mooi genieten van het uizicht op het Aiguilles de Bavella, één van de mooiste bergmassieven van Corsica. Onderweg stoppen we nog even bij een rotsformatie en passeerde ons 2 Corsicanen te paard met twee volgepakte pakezels. Om half vijf waren we weer bij de parking van de Auberge, en waren we een beetje uitgeput, toen maar besloten terug te rijden naar de camping. Na het scheren, douche en kleertjes wassen hebben we nog wat gebadmintond om de spiertjes los te houden. Na het avondeten kip saté zijn we om half tien gaan slapen.

Dag 9 : zaterdag 8 september
Om kwart over acht opgestaan en na het ontbijt de camper opgeruimd en de was gevouwen, waterleiding gewisseld en de watertank bijgevuld. Rond elf uur rijden we weg, eerst naar Calvi via de D81 en N197, het was hier erg druk dus gelijk maar verder via de D81b naar Golfe de la Revellata. Hier wilde we naar een mooi strand maar we mochten met de camper het weggetje niet naar beneden. Het was er ook al druk dus toen zijn we langs de kust met de steile kliffen naar Galéria gereden, dit bleek een zeer camper onvriendelijk dorp te zijn, hier even op het strand gezeten en op de parking even geluncht.

We zijn toen 14 km terug gereden naar camping Morsetta, Baie de Crovani en hier hebben de camper achter een duin van kiezelsteentjes gezet. Hier hebben we tot zes uur op het kiezelsteentjesstrand gelegen en hebben we daarna spaghetti klaar gemaakt en zijn we gaan douche. Rond half acht zijn we met de tuinstoeltjes op het duin gaan zitten en hebben we van de zonsondergang genoten en zijn we om half tien gaan slapen. Mooie plek.

Dag 10 : zondag 9 september
Half acht opgestaan en verstopping geopend, waslijntje gespannen en om kwart voor negen aan het ontbijt. Tegen elf uur weg gereden richting Porto via de mooie D81 langs de kust, onderweg veel kleine koeien en rotsblokken moeten ontwijken. De weg werd nog mooier van Porto naar Piana, hier hebben we twee wandelingen gemaakt. De eerste was La tete du Chien dit is een mooie wandeling van circa 30 minuten langs mooie rotsformaties en steile paadjes kom je uit op een plateau met een mooi uitzicht over de blauwe zee en de rood gekleurde rotsen. Wandeling twee was nog mooier dan de eerste, je gaat eerst via een steile trap circa 10 á 15 minuten naar boven en dan kun je links of rechtsaf, rechts zie je de mooie rood/roze rotsformaties en de blauwe zee en naar links zie je de berg en het onderliggend landschap zeer mooi met de kleuren rood/roze en groen. Terug bij BlingBling spaghetti opgewarmd en naar alle voorbij rijdende auto’s gekeken en de oma’s en opa’s die uitstappen om foto’s te maken. We rijden verder naar Plage d’ Arone via de D824, dit is een leuke smalle bochtige weg maar ja ook hier camper onvriendelijk, nergens mag je staan, toen maar weer een stukje terug gereden en bij een parkeerplaats gestopt waar je een mooie wandeling kunt maken. Er staat hier ook een cafe en aan de barman gevraagd of we hier mochten overnachten en dit was geen probleem, gelijk maar twee Pietra biertjes genuttigd. Morgen gaan we de wandeling maken “le Capo Rosso” naar een Genuese toren. We zijn gaan slapen om tien uur.

Dag 11 : maandag 10 september
Om zeven uur opgestaan i.v.m. piepie en de witte hond met de bel. Marcel had slecht geslapen en was nog slaperig. Na het ontbijt zijn we om kwart voor tien aan de wandeling begonnen. Vanaf de parkeerplaats loopt er een leuk plezierig paadje vanaf319 meterhoogte naar64 meteren daarna weer naar151 meteren dan de laatste300 meternaar Tour de Turghiu van 151 naar331 meterhoogte, het was even puffen. Eenmaal boven gelijk de toren ingegaan van waaruit je een mooi uitzicht hebt over Golfe de Sagone, Golfe de Porto, Golfe de Girolato, Monte Cinto, rode kliffen en de Paglia Orba en300 meteromlaag de blauwe zee. Rond één uur waren we behoorlijk uitgeput terug bij de camper en hebben we tot na tweeën uitgerust. We rijden verder naar Porto via de D81 en hier nemen we de mooie slingerweg  D84 de bergen in naar Evisa, hier zijn we nog even wezen kijken bij een droog gevallen waterval. We hebben hier nog veel lol gehad met de wilde varkens die hier rond lopen. Als we bij M.F. Popaghja op de parking staan voor de wandeling naar le lac de Nino, mogen we ook hier weer niet staan met de camper, dus weer10 kmterug gereden naar Castellu di Vergio een ski-ressort waar we in het bos zijn gaan staan tussen de andere campers. Om zeven uur pannenkoeken klaar gemaakt en om tien uur ging het licht uit.

Dag 12 : dinsdag 11 september
Om kwart over acht opgestaan en het restant van de pannenkoeken mix klaar gemaakt, de afwas gedaan en de camper opgeruimd. We rijden rond elf uur weg en via de D84 naar Calacuccia en Castirla waar de weg heel mooi werd tussen de bergen. Na dit dorpje zijn we de D18 opgereden naar Corte waar we even pinnen en boodschappen doen. Toen verder naar Gorges de la Restonica, dit is een circa 15 km lange doodlopende weg langs het riviertje de Restonica die door een hele mooie vallei stroomt, daar waar de weg smal en bochtig werd, 1,5 km voor het einde van de weg, moesten we 5 € parkeergeld betalen. We lunchen hier even in de camper, stokbrood met rookworst en soep en lopen daarna nog even naar het restaurant/bar, je hebt hier een mooi uitzicht op de bergen. We hebben hier nog 8 Pietratjes gedronken op het terras en zijn om vijf uur toen het koud begon te worden terug gelopen naar de camper met de nodige lol. Om half zeven zitten we aan de saté met rijst en hebben we tot half tien gerummikub.

Dag 13 : woensdag 12 september
We zijn om half acht opgestaan en na het ontbijt zijn we aan de wandeling begonnen, eerst 1,5 km langs de weg naar de parking en het restaurant gelopen en dan langs het restaurant omhoog gelopen naar het eerste meertje Lac de Melo. Hier heb je een leuk uitzicht. We zijn toen het gele pad gevolgd naar Lac de Capiteilo en hier heb je een mooi uitzicht op de bergkammen, hier pauzeren we even en eten we zeer lekkere broodjes met chocolaat. We vervolgen het pad (rotsen) naar boven als we boven op de bergkam aankomen is dit ook de route van de GR 20, we lopen een klein stukje van deze route maar voor ons tweeën zonder degelijke uitrusting was het iets te gevaarlijk. We zijn toen begonnen aan de afdaling, het eerste gedeelte was zeer steil, later kregen we nog enkele opstoppingen van toeristen die niet goed konden klimmen. Rond twee uur waren we weer bij BlingBling, het was een hele mooie pittige wandeling. We rusten lekker uit totdat we rond half vijf worden opgeschrikt door twee parkeerwachters die 10 € van ons wilde en dat we hier weg moesten omdat we hier niet mochten overnachten. Dit is de eerste keer dat we met de camper worden weggestuurd, was een hele nieuwe ervaring. We besluiten terug te rijden naar Corte en hier doen we even boodschappen bij Casino en tanken we BlingBling vol met diesel. We rijden verder via de N193 naar Busso en ter hoogte van Col de Campo di Luppo bij station Tattone gaan we de D23 op om bij camping Le Soleil te overnachten. dit is een leuke camping met Siba de poes en het gekkenhuis.

Dag 14 : donderdag 13 september
Om kwart over acht opgestaan, na het ontbijt en douche zijn we om kwart over elf vertrokken.
Eerst rijden we 3,5 km terug en gaan dan rechtsaf de D69 op, het eerste stuk is een mooie bergweg door bosgebied. Op Col de Verde zijn we gaan eten bij een restaurant, Entrecote met frietjes, hierna rijden we verder, na Zicavo werd de bergweg slechter en de laatste 5,5 km voor Col de la Vaccia werd het zelfs aangegeven met borden moeilijk tot gevaarlijk, we hebben hier nog wat wilde varkens zoute drop gevoerd en zien nog een marterachtige. Bij Aulléne zijn we even de D69 afgegaan en hebben we de D420 circa 12 km afgereden, mooie route met veel variatie van rood kleurige rotsen en het groen van de bossen bij Col de St. Eustache zijn we omgedraaid en hebben we onze weg via de D69 vervolgd. Ter hoogte van de D268 werd de weg weer breed en goed berijdbaar. Circa 4,5 km voor Sarténe zijn we op de camping gaan staan, deze was een beetje verouderd, het seizoen is hier al lang voorbij en de weg die door de camping loopt is net een autostrada. We moeten een half uur wachten op de eigenaar die kwam pas om zes uur, we betalen en zoeken een rustig plekje en maken gelijk spaghetti met een salade klaar en eten deze buiten op. Je kunt merken dat we wat zuidelijker zitten het is hier een stuk warmer, al met al was het een mooie dag.

Dag 15 : vrijdag 14 september
Half acht wakker geworden door een lekkage, Marcel heeft dit zelf opgelost we zijn gelijk weg gereden want we werden gek van het geblaf van een Duitse herder. Verder via de D69 en N196 naar Bonifacio. Hier eerst naar de vuurtoren gereden en een strand, maar hier was het te druk, het regent ook af en toe. In de stad hebben we de camper in de haven geparkeerd, we ontbijten hier even en daarna zijn we begonnen aan sightseeing Bonifacio. Eerst trap op toen weer trap af en toen weer trap op ect. Het zou heel mooi zijn als het niet zo toeristisch was. Leuke straatjes, mooi uitzicht op de kalkzand kliffen en het kerkhof met al die kleine huisjes erop. We zijn nog even bij Moby langs geweest om de terugreis te boeken maar Moby vaart alleen nog op zaterdag en zondag, dus dat word of een andere overtocht boeken of met Corsica Ferry’s terug via Genova.

Om twee uur vertrekken we weer, eerst richting het noorden via de N198 naar Baie de Rondinare, leuk baaitje maar veel te toeristisch en 5 € parkeergeld dus gelijk weer omgedraaid. We rijden verder naar Golfe de St. Guilia en hier konden we ook niet aan het strand komen, er staat een resort, dus door naar het volgende strand en hier konden we wel staan zonder dat we er voor moeten betalen. We zijn toen op de camping Asciaghju net voor Capui d’ Acciaju gaan staan en van de camping kun je zo naar het strand lopen. Om half zes zaten we lekker aan de spaghetti en salade. Morgen en misschien overmorgen gaan we op het strand liggen. Vandaag was het bewolkt met af en toe een drup regen en heb ik sinds lange tijd weer eens in de 5e versnelling kunnen rijden,90 km/h. Dit was na al dat bochtenwerk wel weer even wennen. s’Avonds nog tot half elf buiten gezeten en een wijntje genuttigd. Om kwart voor elf gaan slapen maar ‘s nachts veel ruzie gehad met de muggen.

Dag 16 : zaterdag 15 september
Om kwart over acht opgestaan, Roy gaat broodjes halen en Marcel bakt een eitje, na het scheren en douche zijn we om elf uur naar het strand gelopen. Hier hebben we lekker liggen zonnen en hebben we met de visjes gespeeld tot half drie, toen zijn we gegaan want de zon werd te fel voor onze softe huidjes. Toen opnieuw even gedoucht en kleertjes gewassen, we zijn even naar Porto Veccio gereden om wat boodschappen te doen en snorkelspullen te kopen (flippers, bril en snorkel). Om half acht waren we terug op de camping. We eten knäkkebrood met paté en Boursin en een noodlesoepje onder het genot van een lekker Pietra biertje. We zijn om elf uur proberen te gaan slapen maar het was zeer benauwd en we hadden weer veel last van de muggen. Marcel is ‘s nachts nog buiten gaan liggen in z’n tentje.

Dag 17 : zondag 16 september
Om half acht zijn we doodmoe opgestaan en hebben we zeer sterke koffie gedronken tijdens het ontbijt. Om elf uur zijn we naar het strand gegaan waar we eerst bij het eerste strand achter de rotsen zijn gaan snorkelen maar dit was niet zo leuk en iedereen was naakt, dus toen  via het zandpad overgestoken naar het volgende strand en hier was het wel leuk om te snorkelen. Om half drie zijn we terug gelopen naar de camping om wat te eten en de afwas te doen en kunnen we even lekker rusten. Rond vijf uur gaan we terug naar het strand om nog even te snorkelen, rond half zeven zijn we terug bij de camper. We eten pannenkoeken en bouwen we de tent helemaal op dit i.v.m. de muggen en sluit Roy nog even de boxen en dvd speler aan voor de buitenmuziek. Om elf uur gaat het licht uit en gaan we in de tent liggen.

Dag 18 : maandag 17 september
Om half acht opgestaan en de rest van de pannenkoeken klaar gemaakt en opgegeten, de afwas gedaan en om half elf lagen we alweer op het strand, gelijk gaan snorkelen en naar het rotseiland gezwommen. We zien heel veel leuke visjes. Bij het eiland aangekomen waren we erg moe en hebben we hier een half uur uitgerust. We zijn via een aantal andere rotsformaties in het water terug gezwommen naar het strand. Hier hebben we van kwart over één tot twee uur in de zon gelegen en zijn we tot drie uur weer gaan snorkelen rond de rotsen. Rond half vier waren we terug op de camping en hebben we spaghetti klaar gemaakt. Het was een mooie snorkeldag en om half elf zijn we weer in de tent gaan slapen.

Dag 19 : dinsdag 18 september
We staan om kwart over zeven op, we hebben slecht geslapen door de harde wind vannacht. Om half elf waren we op het strand, de zee is ruw, we zijn eerst achter gaan liggen maar toen we gezandstraald waren zijn we terug gelopen naar voren en in de luwte gaan liggen. We hebben nog even gesnorkeld maar het water was een stuk kouder. Rond half drie terug bij de camper even lekker uitrusten. Daarna nog terug gelopen naar het strand om foto’s te maken en zijn we via het schiereiland teruggelopen. Na het avondeten en de afwas hebben we nog even gebadmintond en daarna gedoucht. Om tien uur zijn we gaan slapen. Marcel werd ‘s nachts wakker en vroeg of we in de tent lagen, ik antwoordde ja maar ik kreeg geen antwoord terug.

Dag 20 : woensdag 19 september
Om acht uur opgestaan na wat snorkeloefeningen en het ontbijt naar het strand geslenterd, er stond nog steeds een straf windje en de golven waren hoog. We hebben nog wat tussen de rotsen gesnorkeld en nog een inktvisje gevangen en wat krabjes gepest. De rest van de dag hebben we op het strand gezeten, gelegen en gelopen, onder het genot van rookworst, borrelnootjes (domme honden) en aanlenglimonade mensen zitten bekijken en zijn we rond half zes terug gelopen naar de camping waar we nog even hebben gebadmintond. Na het avondeten, kip saté, nog gedoucht en een wijntje genuttigd en om kwart over tien zijn we gaan slapen.

Dag 21 : donderdag 20 september
Om acht uur opgestaan, ontbijt klaar gemaakt en brood en croissants gehaald bij de receptie. We ruimen alles op en breken de tent af en rijden om kwart over tien weg. Eerst via de kustweg naar Porto Veccio en hier de N198 op naar Bastia, net voorbij Porto Veccio doen we nog wat boodschappen bij Genant Casino (Pietratjes). Toen in één ruk door, min twee plas pauzes, naar Bastia. Hier komen we in eerste instantie in de verkeerde Port le Harve binnen gereden, maar waar wij moesten zijn kon je niet parkeren. Toen een rondje gereden en de camper aan de andere kant geparkeerd.

We zijn eerst naar Corsica Ferry’s gelopen maar deze waren erg duur 220 €. Toen bij Moby voor 122,50 € een overtocht geboekt naar Livorno morgenmiddag om 15:00 uur en hij arriveert om 19:00 uur in Livorno Italië. We moeten dus nog een camping zoeken voor vanavond. We zijn naar Marine de Pietracorbara gereden en daar op een drie sterren camping La Pietra gaan staan. Dit is een mooie camping, veel ruimte en een zwembad en wasgelegenheid. Hier nog tot half zes gebadmintond op het grote grasveld, daarna eten klaar gemaakt: spaghetti met gehaktballen. Om zeven uur nog even naar het strand gelopen. Het is hier een stuk frisser ‘s avonds. Om half tien lagen we alweer in ons nest te ronken.

Dag 22 : vrijdag 21 september
Om zeven uur werd ik wakker gemaakt door Marcel die springlevend was, koffie en ontbijt klaar gemaakt en om half negen waren we alweer aan het badmintonnen. Rond kwart over elf zijn we vertrokken richting Bastia. We parkeren de camper op het plein voor de haven en eten hier even een pizza. Om twee uur kunnen we inchecken en om drie uur varen we de haven uit richting Livorno waar we om vijf over zeven van de boot rijden. Op een parking langs de autostrada warmen we even het eten op en zijn we tot kwart over elf door gereden. We wilde op een camperplek gaan staan in Soragna maar hier stond de kermis, toen maar buiten de stad gaan staan op de parking bij het kerkhof. Om kwart voor twaalf vielen de oogjes toe.

Dag 23 : zaterdag 22 september
Kwart over zeven opgestaan, even snel plassen en een banaan gegeten en gelijk weg gereden. Bij Lugano stoppen we voor het ontbijt, toen verder tot circa 80 km voor Basel voor een plas pauze en bij Brucksal zijn we rond vijf uur gestopt voor te tanken en te eten. Na het eten verder over de A5, A6 en A61 richting huis, hopelijk want BlingBling begint weer te stotteren. Ter hoogte van Koblenz zien we een mooie zonsondergang en heel veel luchtballonnen. Even na half elf waren we thuis en BlingBling heeft het nog net gehouden, hij begon steeds meer te stotteren. We moeten de dieseltank en filter weer reinigen, zal wel weer verstopt zitten met algen en dan kunnen we weer op naar de volgende vakantie!

Corsica is een prachtig eiland; de combinatie schitterende stranden enerzijds en groene bossen, rode rotsformaties en hoge pieken anderzijds, vind je op weinig plekken in Europa op zo’n klein oppervlakte. Alleen jammer dat je er niet vrij mag staan met de camper en als je dat wel doet wordt dat absoluut niet gewaardeerd. Vandaar dat we de meeste nachten op campings hebben gestaan. Die waren verder allemaal OK tot prima, maar het ontnam ons wel een stukje vrijheidsgevoel. Of we derhalve ooit weer terug komen met de camper, ik betwijfel het…