Dominicaanse Rep. okt. 2001

Dominicaanse Republiek 24 okt t/m 9 nov 2001

Reisverslag

Woensdag 24 oktober 2001 Amsterdam – Puerto Plata - Sosua

Om 13:30 uur vertrekken we vanaf Schiphol en landen we om 16:50 uur op de luchthaven van Puerto Plata met een tijdsverschil van 6 uur. De landing ging goed alleen moet de piloot aan het einde linksaf om bij de terminal uit te komen en volgens ons ging het nemen van de bocht niet goed, vermoedelijk ging het toestel nog te snel en moest de piloot snel scherp insturen zodat bijna de linker vleugel het asvalt raakte. Op de luchthaven betalen we 2 x $ 10,- voor de toeristenkaart en worden we door het busje van het resort El Colibri  opgehaald. Aangekomen bij het resort in Sosua worden we vriendelijk ontvangen en we krijgen te horen dat we geluk gehad hebben met de landing dat het nog niet donker was want dan moeten alle vluchten uitwijken naar een andere luchthaven omdat hier de start en landingsbaan verlichting defect is. We lopen ’s avonds nog even door de stad en eten een pizza voor P 210,- en neemt M nog een duik in het zwembad bij het resort.

Donderdag 25 oktober 2001 Sosua

Ik werd om 04:00 uur wakker van het geblaf van honden, kraaien en hanen, ben toen om 06:30 uur opgestaan en even het zwembad in gedoken. Om 08:00 uur gaan we samen naar het strand en huren we voor P 75,- p.p een snorkeluitrusting Dit was voor mij de eerste keer dat ik ging snorkelen en dit was geweldig. We huren na het snorkelen ook nog twee voor 25 peso’s ligstoelen die we de hele dag kunnen gebruiken ( en nu ligt beertje bijna te slapen in zijn ligstoel ). We liggen in Sosua op Playa Sosua strand het is hier erg toeristisch en er zijn hier veel Duitsers. Het water is kraak helder het koraalrif is mooi maar aan het afsterven, het strand is goud/geel. Duidelijk een plek die vol gebouwd word met hotels.

Vrijdag 26 oktober 2001 Sosua - Rio San Juan

Gisteravond om 17:00 uur even een dutje gedaan,  uiteindelijk pas om 08:00 uur opgestaan na steeds wel wakker te worden en weer slapen. We zijn allebei nogal verbrand en we moeten echt uit de zon blijven. Vanochtend zijn we van Sosua naar Cabarette gegaan met een taxi publico. Waar je ook loopt, je wordt continue lastig gevallen door Dominicanen die je zien als wandelende geldzak, Marihuana, hoertjes enz. alles word je aangeboden. Sommige zijn erg irritant en worden bijna kwaad als je voor de zoveelste maal “no amigo “ zegt. Veel meer van Cabarete dan een snelle glimp van het strand hebben we niet gezien,zo indrukwekkend was het niet. Vervolgens de weg vervolgd naar Rio San Juan in een Gua-guas. Bijna uit elkaar vallende busjes waar je in gepropt wordt en continue stoppen ze, wel geinig en voor alsnog 1 van de goedkopere manier om van stad naar stad te gaan. Aangekomen in Rio San Juan zijn we opzoek gegaan naar Bahia Blanca Hotel. Mooi gelegen over een baai heen kijkend. Blijven 1 nacht hier. Zojuist boottochtje gemaakt door mangrovebos en langs de kust, ging wel. Prijzen zijn duur maar er valt altijd te onderhandelen. Omgeving blijkt erg mooi. Jammer dat we zo verbrand zijn want strand / zon zit er echt even niet in en dat terwijl het water betoverend mooi helder, azuurblauw is. daarna gegeten en beetje geslenterd, regelmatig valt de stroom uit overal.

Zaterdag 27 oktober 2001 Rio San Juan - Las Terreras

Vertrokken richting Las Terreras, Bus ging om 08:30 uur wisten we niet, gemist. Maar reizen met guagua’s is wel leuk. Ontmoet lokale bevolking en je ziet meer van het land. Dus eerst een guagua naar Nagua genomen, langs de kust mooie weg door palmbossen. In Nagua een andere guagua genomen naar Sánchez meer inlands langs bananenplantages, suikerrietplantages, rijst (?) velden. Wegen worden slechter, het dagelijkse leven speelt zich langs de weg af. Mensen kijken je allemaal aan alsof je van een andere planeet komt. Voor mannen / jongens ben je echter een wandelende geldzak. Soms wordt er moeilijk gereageerd als je het zoveelste aanbod afwijst maar de meesten zijn vriendelijk en stoppen na 1 keer “no”. Vanuit Sánchez met de pick-up over een berg naar Las Terrenas. Begin was leuk totdat onze eerste tropische regenbui losbarste. Zeil werd aangereikt en toen begon de dwaze rit. Auto sloeg continue af, slipte zeil wapperde alle kanten uit en we werden gewoon nat. De rit was niet leuk, je zag niks en de auto ging alle kanten uit. Allebei blij dat we heelhuids aangekomen waren en met trillende benen maar aan de Cuba libre gegaan. Vervolgens op zoek naar een slaapplek met de Lonely Planet in de hand! Terecht gekomen in een zeer goed uitziend huisje in een soort oud jeugdherberg met stuk of 10 van die huisjes $ 18,- . Alleen niet goed geslapen vanwege blaffende honden, harde Merengue muziek en de ventilator noodzakelijk door de warmte. Maar tis eigenlijk steeds overal elke nacht hetzelfde echt goed slapen doen we niet.

Zondag 28 oktober 2001 Rio Las Terreras

Besloten dagje te blijven hier in Las Terrenas. Strand is op sommige plekken erg mooi. Vandaag tocht gemaakt naar een waterval in de buurt, waterval van El Limo, heen na een stukje lopen met een pick-up. Op de plek aangekomen probeerde ze nog een gids aan te smeren is namelijk de gang van zaken hier. Wandeling naar de waterval was erg mooi, door het subtropisch regenwoud heen met bananen en limoenbomen. Bij de waterval in de poel gezwommen erg mooi qua omgeving, wel slipperig. Al dit soort uitstapjes zijn ook via excursies te doen maar die zijn erg duur en het is allemaal zelf goed te doen. Terugweg tijdje moeten lopen omdat er geen guagua langs kwam, wel veel motoconches ( brommertjes ). Uiteindelijk met een pick-up een stuk mee kunnen rijden en nu lekker moe gegeten en zo proberen een keer goed te slapen. Morgen richting Samana.

Maandag 29 oktober 2001 Rio Las Terreras – Las Galeras

Vandaag richting Las Galeras via Samara twee keer in een guagua. Aangekomen in Las Galeras direct weer figuren op ons af of we wilden eten/slapen. Lonely Planet gevolgd en uitgekomen in Paradiso Bungalows $ 20,- per nacht per kamer. Stelt niet veel voor, koud water, muggen en kakkerlakken maar goed genoeg. Beetje rondgelopen. Schijnt erg mooi strand in de buurt te zijn. Playa Rincon, proberen ons steeds naar toe te krijgen voor 400 peso’s terwijl het een eindje verderop ook voor $ 10,- kan via het meisje van het resort             ( Duitse die werkt bij de duikschool ). Het strand Playa Las Galeras bij de duikschool is ook erg mooi. We zitten buiten het toeristenseizoen dus alles is goedkoper en er zijn maar een paar toeristen, meesten zitten in de resorts, maar als je je er buiten begeeft duikt iedereen ook bovenop je.

Dinsdag 30 oktober 2001 Las Galeras

Vannacht goed geslapen wel een paar keer gestoken door muggen. We hebben dus geen malaria maatregelen genomen, dus maar op goed geluk. Aantal Nederlanders gesproken en het schijnt niet nodig te zijn, behalve als je Haïti in gaat maar dat doen we dus niet. We merken het wel vandaag dagje aan het strand doorgebracht bij Playa Las Galeras, snorkelspullen gehuurd ook via dat Duitse meisje, korting gekregen. Er ligt wel een koraalrif voor de kust maar dat is niet echt denderend, veel dood. Jammer dat het bijna volle maan is want de golfslag is dan hoger en het water troebel. In de zon liggen was te heet dus naar een ander strand gelopen, vrijwel geheel voor ons alleen en mooier rif. Nu happie aan het eten. Veel keus aan restaurants is er niet. Op zich weinig te doen hier beetje einde van de wereld gevoel, vooral om te relaxen dus. Mocht het morgen weer rustig zijn qua golfslag gaan we met een bootje naar Playa Ricon, anders gaan we naar Samaná terug en dan met de boot over en kijken of we naar een Parque National les Haïtises kunnen wat in de buurt ligt.

Woensdag 31 oktober 2001 Las Galeras – Samaná

Vandaag terug gegaan naar Samaná om de oversteek te maken met de ferry naar Sabana de la Mar, moesten hier 5 uur wachten op de laatste ferry want de 2e ging niet omdat er te weinig mensen waren. we hebben dus de hele dag in de haven rond geslenterd en rond gehangen. Van het Duitse meisje hadden we al gehoord dat aan de overkant nogal piraten praktijken worden gepleegd bij het uitstappen van de boot omdat deze niet aan kan meren aan de steiger je word dan met een kleiner bootje aan wal gebracht als je in de verkeerde stapt moet je 100 peso’s p.p. betalen. Ook aan land vinden er piraten praktijken plaats omdat er niks te doen is, dit zelfde verhaal kregen we ook van een Dominicaan hier in de haven te horen. We hebben toen maar besloten om hier te blijven en van hieruit een toer te doen door het  Parque National les Haïtises dit kost 650 peso’s p.p. Het hotel wat we hebben ziet er verlaten uit volgens mij is het geen hotel meer maar doet een familie gewoon kamers verhuren. Ze zijn wel ontzettend vriendelijk en doen alles voor je. ‘s Avonds in een restaurant in de haven gegeten en om 21:30 uur zijn we gaan slapen.

Donderdag 1 november 2001 Las Galeras – Samaná

Om 07:00 uur opgestaan en een Dominicaans ontbijt gehad, gebakken eitje met een soort kastanje vrucht dat hetzelfde smaakt als aardappelen maar gebruikt word als brood was wel apart en lekker met koffie en warme melk. Rond 09:00 uur vertrekken we met een soort speedboot om het Parque National les Haïtises te bezoeken. Langs de kust gevaren veel vogels gezien, Jan van Genten, gieren, pelikanen, fregatvogels en het mangrovebos bezocht. Dit was zwaar beschadigd door de orkaan George. We bezoeken ook de Arena grot. In de middag met een rotvaart naar het Bacardi eiland gevaren, hier eten we en liggen en zwemmen we op hetzelfde strand als waar de reclame van Bacardi is opgenomen. De prijs kwaliteit verhouding van deze tocht viel behoorlijk tegen. ’s Avonds in hetzelfde restaurant gegeten en nog wat in de haven gezeten tegen 22:00 uur zijn we gaan slapen.

Vrijdag 2 november 2001 Samaná – Santo Domingo

Vanochtend om 11:00 uur vertrokken met Caribe tour naar Santo Domingo trip van 245 km in de bus schommelen tegen 15:30 uur komen we aan in Santo Domingo we doen even een korte wandeling lopen langs het paleis en gaan opzoek naar een hotel, die we op het oog hadden waren of gesloten of duurder geworden. We werden weer eens door een guide van het kastje naar de muur gestuurd. Toen maar zelf besloten wat te zoeken en dat ging goed, kwamen uit bij 2 alcoholistische Amerikanen van ieder 200 kg schoon aan de haak. Hotel Kara was een kleine kamer maar die twee Amerikanen waren erg vriendelijk. ’s Avonds zijn we gaan wandelen en tegen 19:00 uur gaan we eten bij Le Creperie waar Poehbeer sjans had met een Dominicaanse gorilla Pablo. We hebben de hele drankkaart en de helft van de menukaart gehad omdat Poeh niet wilde gaan, gelukkig had deze zijn creditcard bij zich om af te rekenen. Rond 23:45 uur zijn we terug in het hotel en gaan slapen.

Zaterdag 3 november 2001 Santo Domingo

Het ontbijt in het hotel was niet veel, hierna hebben we een stadswandeling gemaakt door het oude deel van de stad. ’s Middags zijn we helemaal naar Faro de Colon gelopen, dit is het monument en museum voor Columbus en hier moeten ook overblijfselen van hem liggen. In het weekend moet het verlicht zijn word er een lazershow gegeven maar dat hebben we niet gezien en als dit wel zo is dan valt in sommige dele van de stad de stroom uit. Terug was het warm met wandelen. ’s Avonds na veel twijfel van Poeh toch weer bij Le Creperie gaan eten om de andere helft van de menukaart al watertandend en schuimbekkend te nuttigen onder toezicht van onze lichte gorilla en zijn vriendje met zijn 4 leipe kersen. Om 23:30 uur ging het licht weer uit voor ons in het hotel.

Zondag 4 november 2001 Santo Domingo - Jarabacoa

Vanochtend met de taxi van het hotel naar het station van Caribe tour en hier de bus genomen naar La Vega circa 200 km maar we kwamen uit in Santiago in plaats van La Vega. We hebben hier de bus weer terug genomen en in LaVega de bus naar Jarabacoa gepakt deze gaat een ½ uurtje de bergen in. Dit is een plek waar veel rijken hun buitenverblijf hebben. We overnachten in Holiday Hotel en dit was net een gevangenis. Het plein in het centrum was een ontmoetingsplek voor jongeren om te flirten en met hun brommertjes en quads ect. rond te scheuren om indruk te maken op de meisjes. We eten ’s avonds bij El Rancho dit was erg lekker en de kok kwam nog even een praatje maken, aangezien we twee obers hadden wisten ze niet meer wat we besteld hadden en hierdoor hoefden we de 2 salades niet af te rekenen. Zijn we voor de eerste keer eens niet genaaid geworden. Tegen 23:00 uur lagen we weer in bed.

Maandag 5 november 2001 Jarabacoa – Sosua

In het restaurant ontbeten en toen met een gua-gau naar het bus station in La Vega gereden en hier de bus van Caribe tour naar Sosua genomen waar we om 16:30 uur arriveerde. We zijn toen vanuit het oude gedeelte van de stad naar het resort El Colibri gelopen +/- 2 km waar we ook de eerste twee nachten geslapen hebben. Nu hebben we wel een kamer met airo, ijskast en tv zonder ontvangst. We doen boodschappen nadat we ons geïnstalleerd hebben in de hotelkamer en eten we een pizza in het restaurant waar we de eerste avond ook gegeten hebben maar nu waren er twee andere serveersters het meisje was er 2 minuten en de jonge was een arrogante nicht. Maar het poesje was wel leuk wat er rond liep.

Dinsdag 6 november 2001 Sosua

We maken zelf het ontbijt klaar, het ziet er zeer bewolkt uit en tegen 11:00 uur begon het te regenen tot 16:00 uur. We hebben de hele dag spelletjes gedaan onder het overdekte terras, stratego en rummikube. En we eten tussendoor nog een hamburger met frietjes. Nadat het weer droog hebben we nog even boodschappen gedaan.

Woensdag 6  en Donderdag 7 november 2001 Sosua

Veel regen gehad door de staart van de orkaan. Donderdag nog wel een beetje op het strand kunnen liggen bij een kapotte boot.

Vrijdag 9 november 2001 Sosua – Thuis

We vertrekken vanuit Santo Domingo en vliegen terug naar Schiphol en nemen de trein naar huis.