Schotland juni 2007

Reisverslag Schotland 2007
Word – 54,0 KB 228 downloads

Dag 1 : donderdag 31 mei

We vertrekken om vijf uur en rijden naar Hoek van Holland waar we om half zeven aankomen in de haven. Er staat al een hele lange rij met Duitse motorrijders te wachten, circa 100, die ook meegaan met de veerboot naar Hull om vandaar uit door te rijden naar het eiland Mann waar dit weekend een motorrace word gehouden. Om half acht staan we met camper BlingBling op de boot tussen de vrachtwagens. 's Avonds drinken we nog een paar pints in de bar aan boord en gaan we om half elf slapen, veel te beleven is er niet aan boord. 
 
Dag 2 : vrijdag 1 juni
Om kwart over zes staan we op en we hebben we redelijk geslapen op de boot, we douchen even en rijden om half acht met BlingBling van de boot af. We hoefden niet door de douane omdat we verkeerd gestuurd waren en per ongeluk via de vrachtwagen uitgang de haven verlieten...
 
Vanaf Hull zijn we de A63 opgereden tot aan South Cave en hier gaan we verder richting York over de A1079 en de rondweg A19 naar Thirsk waar we de A170 nemen en gelijk onze eerste hellingproef krijgen; 25% stijging! Boven aangekomen stoppen we bij het Visitor Centre van North York Moors National Park Sutton Banks. We maken hier een wandeling langs het plateau White Horse (je ziet hier ook een afbeelding van een wit paard tegen een heuvel) circa 5 km en 151 treden....pffff. Via de A170 rijden we naar Thoruton le Dale waar we het Dalby Forest inrijden en 7£ betalen voor de Dalby Forest drive, een leuk smal weggetje door het bos maar absoluut geen 7£ waard. Aan het eind van deze drive zijn we via allerlei leuke smalle binnendoor weggetjes naar de A165 gereden richting Whitby en verder via de B1416, dit is een leuk smal weggetje met twee hellingproeven van 30 en 33%. Bij Danby zijn we rondgereden om een parkeerplaats te zoeken voor te overnachten, de eerste plek was onder een brug met spoorlijn en de tweede plek was in het park en hier zijn we op een hoog punt bij het heidegebied (Danby Beacon) gaan staan. We hebben een prachtig uitzicht over de heideheuvels en een meertje. We maken spaghetti met gehaktballen klaar voor het avondeten en om half elf zijn we gaan slapen. 
 
Dag 3 : zaterdag 2 juni
Ongelofelijk maar waar, om tien voor zes wakker geworden door Marcel en om kwart over zes opgestaan en het ontbijt klaar gemaakt. Marcel wilde graag mooie kiekjes schieten van de opkomende zon gereflecteerd in de sluierbewolking over de heidevelden, en het zag er ook prachtig uit ook. Om half negen rijden we de A171 op richting Middlesbrough waar we de A19 nemen naar Sunderland, hier de A1 naar Berwick-upon-Tweed en net na Fenwick  zijn we rechts afgeslagen naar Holy Island (oppassen voor eb en vloed de weg komt dan onder water te staan en dan kun je 6 uur wachten). Het is een leuk duinengebied, het Castle was te ver weg om te bezoeken. Je mag namelijk niet met de auto het dorp in. We rijden terug en gaan verder via de A1 in noordelijke richting, passeren de Schotse grens en net na Ayton gaan we naar Coldingham waar we even diesel tanken, dan rijden we door naar St. Abbs. We maken hier een schitterende wandeling langs de rotskust richting St. Abb’s Head, het zit vol met zeemeeuwen en zeekoeten die zitten te broeden op de rotswanden. Eén meeuw was niet blij met ons en we werden dan ook aangevallen met duikvluchten.
 
Na de wandeling rijden we over de B6438 verder om een plekje te zoeken voor te overnachten. We rijden nu over een typisch Engelse weg met hagen aan beide zijden en smalle stukken er tussen, ter hoogte van Winchester stonden overal de bermen prachtig in bloei en stikte het er van de konijnen. De B6355 afgereden tot Ellemford en hier zijn we linksaf gegaan naar Long for Maens om bij een meertje te overnachten, maar helaas mocht dat niet, we zijn toen een stukje terug gereden en in een inham gaan staan en hier warmen we het eten van gisteren op. Na het eten besloten om toch verder te rijden via de B6355 om toch een ander plekje te zoeken. In de Lammermuir Hills zijn we ter hoogte van de windmolens gestopt en in een paadje langs de weg gaan staan. Om elf uur zijn we gaan slapen.     
 
Dag 4 : zondag 3 juni
Om acht uur opgestaan en lekker rustig ontbeten. Kwart over tien rijden we weg via Gifford naar Haddington de A1 op richting Edinburgh, hier de tolbrug Forth Road Bridge over waar we wel lang hebben moeten wachten i.v.m. wegwerkzaamheden en een defecte bus. Als we de brug over zijn rijden we via de M90 naar Perth en gaan we hier verder naar Breamar, de A93, dit is een mooie weg door heuvelachtig gebied met veel hei en leuke motieven van hei en gras op de heuvels (Glen Shee). In Breamar gaan we linksaf naar Allanaquoich en op de terugweg zijn we op de parking gaan staan net voor de brug over de rivier Linn of Dee in het natuurgebied van Mar Lodge Estate. Hier verbleven vroeger de Koninklijke gasten voor de jacht. We wandelen hier even nog wat rond en maken het avond eten klaar en gaan om kwart over elf slapen. Marcel heeft de route voor morgen al uitgestippeld. 
 
Dag 5 : maandag 4 juni
Kwart over zeven opgestaan, ontbeten en gelijk weggereden, eerst terug naar Breamar waar  de Highland Games worden gehouden. Via de A93 naar Crathie waar we een grindpad B976 nemen naar de Old Military Road A939 richting Corgarff, dit was niet zo’n beste weg. In Speybridge linksaf de A95 naar Dulnain Bridge en hier de afkorting via de A939 naar de A9 genomen tot Tomatin. Van hier uit zijn we via leuke binnendoor weggetjes met veel bloeiende brem en rododendrons naar het meer van Loch Ness gereden, helaas geen Nessie vandaag. Bij Dores zijn we links om het meer naar Fort Augustus gereden de B862, we tanken hier diesel en doen even wat boodschappen. Verder via de A82 naar Urquhart Castle met een doedelzakspeler en je verwacht toch dat Nessie even met zijn kopje omhoog komt uit het water. Een stukje verder zijn we de A831 opgereden naar Cannich en rijden we het park Glenn Affric in en stoppen we aan het einde van de weg op de parking en maken we even een korte wandeling. We rijden een stukje terug en zoeken een plekje voor te overnachten, om zeven uur maken we het avondeten klaar, spaghetti met fusilli. ‘s Avonds maken we nog een wandeling naar de bovenste parking waar we naar het uitkijkpunt lopen. Met de verrekijker zien we bij de brug nog drie herten lopen. Bij terugkomst zaten er veel midgets in en om de camper, we maken alles goed dicht maar dat helpt niet, die beestjes komen overal doorheen. We strijken de lamp in met olijfolie en spuiten er deet op. De rest van de avond gerummikubt en beestjes gevangen. 
 
Dag 6 : dinsdag 5 juni
Om half acht opgestaan snel aankleden en plassen en als een speer gaan rijden, de hele camper zat vol met midgets. Via de A831 naar Kilmorach en de A9 en bij Ferrytown (Dornoch Fith) gestopt en het ontbijt klaar gemaakt, het bed opgeruimd en de laatste midgets verwijderd. Tijd om de befaamde anti-midget bodylotion van Avon aan te gaan schaffen! We rijden verder naar Wick en verlaten hier de A9 en gaan verder via de A99 naar John O’ Groats.
 
Hier maken we een hele mooie wandeling langs de kliffen en zien we hier onze eerste Puffin’s en twee nieuwsgierige zeehondjes, we hadden er ook al op een zandbank zien liggen bij de brug bij Cromarty Firth. Na de wandeling rijden we via de A836 naar Dunnet Head want hier staat de meest noordelijke vuurtoren van het vaste land. Hier zijn we gebleven om te overnachten. Aan de overkant zien we de Orkney eilanden liggen. 
 
Dag 7 : woensdag 6 juni
Om half acht opgestaan en na het ontbijt naar Dunnet gereden waar we nog even met een paar zeehondjes hebben gespeeld in een baai. We volgen de A836 naar Thurso en deze weg volgen we tot voorbij Bettyhill waar we verder rijden over de B871 langs de River Naver, dit is een leuke weg met veel vismogelijkheden voor vissers. Bij Altnaharra zijn we schuin overgestoken naar Strath More, een hele leuke weg, we hebben veel herten gezien en ook nog een grote, dikke uil. Vooral bij Ben Hope was het mooi, aan het einde van de weg zijn we de A838 opgegaan en via Durness naar Rhiconich, hier gaan we rechtsaf en rijden we de B801 helemaal af. In Sheigra zijn we in het haventje gaan staan en maken we het avondeten klaar. Om negen uur rijden we naar een parkeerplaats waar je mag overnachten en hier is ook een toilet gebouw, het is ook het startpunt van de Sandwood Bay wandeling die we morgen willen doen. Het was een lekker dagje, veel zon 22 ºC en het word hier niet echt donker. We zitten nog even een tijdje buiten en de anti-midgets bodylotion doet goed z'n werk, in combinatie met wat wind worden we met rust gelaten. Om elf uur ging het licht toch uit.    
 
Dag 8 : donderdag 7 juni
We staan om half negen op en na het ontbijt gepakt en gezakt begonnen aan de Sandwood Bay wandeling, deze is 16 km lang. We lopen eerst door heuvelachtig gebied met gras, hei en meertjes naar het circa 7 km verderop gelegen Sandwood Bay. We lopen hier even over het strand en lopen dan via de kliffen naar boven langs de zee met een mooi uitzicht en het blauwe water. Het paadje buigt af het binnenland in en komt uit op hetzelfde pad als op de heenweg circa 9 km lengte. Als we bij de camper zijn wassen we ons in het toiletgebouw en wassen we ook nog wat kleding. Om half vijf besloten om verder te rijden naar Tarbet om hier morgen eventueel de boot te nemen naar het Island Handa. In Tarbet aangekomen besloten het toch niet te doen (10 £ p.p. en de vogels hebben we al gezien). We besluiten naar een camping in Scourie te rijden, deze ligt langs een baai en kost 13 £. We hangen hier de was uit en genieten van een mooie zonsondergang en lopen ‘s avonds nog even langs de baai en gaan daarna nog even douchen.    
 
Dag 9 : vrijdag 8 juni
We staan om half zeven op omdat Marcel moest plassen en rijden na het ontbijt om half tien weg. Eerst de A838 op naar Unapool en hier de B869 naar Lochinver, een erg mooie weg. We rijden door via een B-weggetje welke nog mooier is naar de A835, dit is de weg tussen Unapool en Maryburgh. Bij Braemore nemen we de A832 naar Poolewe en na Gairloch nemen we de B8056 naar Redpoint. Hier gaan we op de parking staan bij het uitzichtpunt. We lopen nog even naar het strandje en via de kliffen en een koeienpad naar het grote strand en gaan via de Schotse wetlands terug met blaren op de tenen en bekaf naar de camper. ‘s Avonds nog gerummikubt. 
 
Dag 10 : zaterdag 9 juni
We staan om negen uur op en na het ontbijt vertrekken we om elf uur eerst terug naar de A832 naar Kinlochewe, hier de A896 op en achter Shieldaig gaan we rechtsaf een B-weggetje in die langs de kust loopt, het staat hier vol met hagen van bloeiende rododendrons, geweldig mooi. We rijden langs Loch Shieldaig en Loch Torridon naar Applecross en Kishorn. Onderweg kwam er een muur van mist opzetten vanuit zee, dit zag er spookachtig uit, nu nog de vliegende Hollander erbij en het plaatje was compleet. Via de hoogste bergpas Pass of the Cattle vervolgen we de weg, deze is mooi en steil. We rijden langs Loch Carron, volgen de A896 en de A890 naar Auchtertyre, en net na Kyle of Lochalsh, waar we Skye Island op gaan, zijn we naar Kylerhea gereden om een bezoek te brengen aan een otterreservaat langs de Kylerhea River, het is vijf uur en er is geen otter te zien. Wel zien we tientallen zeehonden en na het avondeten om half zeven gaan we opnieuw kijken maar weer zien we niks. 
 
Dag 11 : zondag 10 juni
We staan om half negen op en na een rustig ontbijt gaan we nog één keer kijken maar helaas wederom geen otters. Om half twaalf rijden we terug naar de A87 en gaan richting Portree, hier nemen we de A855 en later weer de A87, dit is een leuke kustweg en bij Tote nemen we de A850, hier gaan we nog even rechtsaf naar Stein over de B886 en rijden langs de Bay River. We keren en rijden dan naar Dunvegan maar hier is het veel te toeristisch. We volgen de kustlijn naar Claigan, hier kun je een wandeling maken naar het strand maar dat doen we niet, we rijden terug via de mooie kustweg naar Dunvegan. Hier nemen we de B884 naar Waterstein waar we naar de Neist Point Lighthouse rijden. Je hebt hier een mooi uitzicht over de zee met in de verte de vuurtoren. Via een zeer steil pad naar beneden kun je ook bij de vuurtoren komen. We maken op de parking het avondeten klaar en na het eten zijn we in de baai gaan zitten met een fles Schotse whisky en hebben we naar de Jan van Genten gekeken die aan het vissen waren. Rond kwart over negen lopen we naar de andere zijde van de klif om nog wat foto’s te maken van de vuurtoren met de ondergaande zon. Hier kwamen we in gesprek met drie Polen, deze vertelde dat op de parkeerplaats een ouder echtpaar gezegd had dat er walvissen waren. En ja hoor na 15 á 20 minuten turen hebben we ze ook gespot ter hoogte van de vuurtoren. We moesten toen een keuze maken, of we foto’s wilde maken van de ondergaande zon met de klif met de vuurtoren erop, of naar de vuurtoren lopen om de walvissen beter te kunnen zien. Besloten via het steile pad naar beneden te rennen in record tempo, mensen gingen spontaan aan de kant voor twee hijgende, aangeschoten gekken met een fles whisky in de handen. We hebben tot kwart over elf naar 3 á 4 grijze walvissen (Pilot Whales) zitten kijken en soms waren ze maar op 50 meter afstand van de kust. De Fishermentsfriends kwam hier goed van pas, het was adembenemend mooi zo met de kleurrijke zonsondergang en de Hebriden eilanden in de verte. De walvissen waren hier aan het fourageren omdat hier precies twee stromingen tegen elkaar botsen. Marcel is helemaal de kluts kwijt.    
 
Dag 12 : maandag 11 juni
We staan om half acht op en na een lekker ontbijt lopen we rustig naar de vuurtoren waar we tot half twaalf nog naar de walvissen hebben gekeken circa 2 á 3 stuks. Toen weer terug gelopen naar de camper en weer bekaf vanwege de steile klim. We hebben hier tot drie uur liggen luieren in de zon en genoten van de prachtige natuur om ons heen, toen zijn we terug gereden naar Dunvegan waar we diesel tanken en op de camping zijn gaan staan. Maar om half tien zijn we hier weggevlucht i.v.m. de extreem aggresieve midgets, zelfs de bodylotion hielp nauwelijks, en de busjes van de elektriciteitmaatschappij en de afvalstoffendienst die veel herrie maakte en af en aan bleven rijden. We rijden terug naar de vuurtoren Neist Point waar we nog even naar de walvissen hebben gezocht maar niet meer gevonden. Hier waait het lekker en hebben we geen last van de midgets.
  
Dag 13 : dinsdag 12 juni
We staan om half negen op en hebben nog naar de walvissen gezocht maar niet meer gevonden, we hebben dus blijkbaar gelukt gehad voorheen. We bakken een eitje voor het ontbijt en besluiten naar het 103 km verderop gelegen Eilean Donan kasteel te rijden. Hier is de film Highlander opgenomen, maar het is hier veel te toeristisch, entree is 5 £ en weer staat er een lelijke tent voor het kasteel. Na dit korte bezoek zijn we terug gereden naar de A87 richting Waterloo waar we de A851 nemen naar Ardvasar. Hier nemen we de veerboot naar Malliag, het is een half uur varen en kost 34 £.
 
Als we aan de overkant zijn rijden we eerst de B8008 af langs de witte zandstrandjes van Morar die erg mooi zijn en toen verder via de A830 naar Lochairlort waar we de A861 nemen naar het kasteel Tioram welke in Loch Moidart ligt. We arriveren hier om vier uur maar het was nog hoogwater dus we konden het vervallen kasteel niet bezoeken, het zag er wel spookie uit. We zijn toen naar Ardtoe gereden om te kijken naar een camperplek maar dat was niks. Bij Salen zijn we langs Loch Sunart de B8007 opgereden naar Ardslignish en hier op een parking gaan staan hoog boven een baai. Het is al half acht en we maken kip saté met worstjes klaar voor het avondeten. En tijdens het avondeten konden we genieten van een aantal reeën en hebben we ruzie gehad met wat midgets die naar binnen wilde (horren uiteindelijk ingespoten met de bodylotion, hielp perfect) totdat het begon te regenen. Vandaag ook nog de laatste 20 liter reservewater in de watertank gegooid en het grijswater gedumpt.  
 
Dag 14 : woensdag 13 juni
We staan om half negen op en na het ontbijt rijden we om tien uur we eerst naar Portauirk (Sanna bay) en daarna naar Ardnamurchan lighthouse. Hier hebben we even rond gelopen en toen het rollercoaster-gevoel gekregen over een afstand van 79 km, alleen maar slingeren en hobbelen. Hier zijn we verder gereden over de A861 naar Ardgour waar we het veer voor 5,20 £ nemen naar Corran. Aan de overzijde verder via de A82 naar Fort William waar we even naar het Visitor Centre rijden van Ben Neves. Hierna zijn we de stad ingereden om boodschappen te doen. We zijn toen terug gereden en zijn de Ben Neves road helemaal op/af gereden en zijn hier aan het einde op de parking gaan staan en maken in de avond nog een wandeling naar een waterval. Toen we hier waren begon het eigenlijk voor het eerst te regenen en zijn we terug gelopen naar de camper en hebben we pannenkoeken klaar gemaakt en zijn we lekker gaan slapen.   
 
Dag 15 : donderdag 14 juni
Om half zeven opgestaan en opnieuw naar de waterval gelopen en hier nog een stuk verder het dal in gelopen, er stond een stevig windje waardoor het wat kouder aanvoelde, maar het is een prachtige omgeving. Terug bij de camper besloten verder te rijden en eventueel nog een stuk Ben Neves op te lopen naar een meertje. Dit doen we toch maar niet i.v.m. tijdgebrek, we rijden via de A82 naar Loch Leven en nemen hier de A863 om het Loch heen. Het is hier zeer toeristisch maar bij Glencoe is het landschap erg mooi. Hier gaan we linksaf de Glen Etive road op en deze rijden we helemaal af tot het einde. Het is een leuke weg met een uitgesleten riviertje, aan het einde even gepauzeerd bij Loch Etive maar dat was niet spectaculair. We rijden terug naar de A82 en bij Bridge of Orchy gaan we rechtaf de B8074 op, dit is een leuke weg langs het Orchy riviertje. Halverwege stoppen we om te overnachten. Om vijf uur maken we de rest van de pannenkoeken op. Marcel wilde nog een kampvuurtje maken maar het waaide te hard, we hebben tot elf uur zitten rummikubben en zijn toen gaan slapen.  
 
Dag 17 : zaterdag 15 juni
We staan om tien uur op en om half twaalf weggereden, eerst naar Dalmally en onderweg zien we nog een groot hert. Via de A85 naar de A819 tot Inverary en hier linksaf de A83 op gegaan en om Loch Fyne gereden. Bij Cairndow de A815 en de B839 naar Loch Goilhead genomen en weer naar de A83 terug gereden tot Glasgow (hier begon het voor een tweede keer te regenen) waar we de M77 en A77 naar Prestwick en Maybole hebben genomen. Hier gaan we via de B7045 naar Galloway Forest Park waar we op een parking gaan staan en spaghetti klaar maken.
 
Dag 18 : zondag 16 juni
We staan om negen uur op en tijdens het ontbijt zijn drie spiegeleitjes gesneuveld en een verbrande wijsvinger opgelopen. Om elf uur vertrekken we via de A714 naar Newton Steward, hier de A75 genomen naar Drumfries. Onderweg begon het toch weer te regenen, we hebben blijkbaar mazzel gehad de afgelopen dagen met het prachtige weer. We gaan verder via de A74 naar Carlisle, hier de A591 genomen en dit is een leuke slingerweg door de heuvels, bij Ambleside werd het heel toeristisch en komen we zelfs in een file terecht. Bij Kendal de A684 naar Hawes genomen, dit is een leuk dorpje maar ook weer veel toeristen. Hier doen we even wat boodschappen bij de Spar en zijn we een plekje gaan zoeken om te overnachten. Dit vinden we bovenop een heuvel in het Yorkshire Dales National Park Langstrothdale Chase. ‘s Avonds spaghettisaus met rijst klaargemaakt en een wijntje gedronken met borrelnootjes erbij. En weer verloren met Rummikubben... 
 
Dag 19 : maandag 17 juni
Om half zes in de ochtend wordt de camper aangevallen door een schaap en zien dat we een lekkage bij de voorruit hebben. Eitje gebakken en om half twaalf zijn we weg gereden over pittoreske landelijke weggetjes zoals je die normaal gesproken alleen maar in de BBC-series ziet naar Buckden, Kettlewell en Grassinton. Via de B6265 naar Pateley Bridge en verder over de B6165 naar Knaresborough, hier de A59 en A1 naar Pontefract genomen en door naar Kingston Upon Hill, M62 en A63 naar de Ferry Terminal. We waren hier om drie uur en tijdens het wachten nog even naar de motor gekeken want deze begon steeds meer te stotteren in hoog toerental en we hebben de dieselleiding afgeplakt want deze was lek. Eens kijken of dat helpt. Toen de veerboot op gereden. 
 
Dag 20 : dinsdag 18 juni
Om acht uur in de ochtend rijden we van de boot en zijn we anderhalf uur later thuis. Het was een schitterende tijd in Schotland, we hebben erg veel geluk met het weer gehad. Op naar de volgende vakantie!