West-USA december 2003

Reisverslag USA 25 dec 2003 - 11 jan 2004
Word – 75,5 KB 268 downloads

Dag 1 : donderdag 25 december

Om acht uur vertrekken we met de trein naar Schiphol, hier komen we om kwart over negen aan en gaan eerst de vliegtickets en de ticket voor de camper (bij reisburo) ophalen. Toen gelijk inchecken en drie keer door de metaaldetector poortjes in verband met de hoge veiligheidsmaatregelen (code oranje) vanwege terreuraanslagen die verwacht worden in de V.S. en met name Los Angeles en Las Vegas. Er waren al zes vluchten van Air France gecanceld vanuit Parijs, gelukkig konden we op tijd vertrekken naar Washington D.C. Hier kwamen we na 8 ½ uur vliegen om drie uur plaatselijke tijd aan, het tijdsverschil met Nederland is 6 uur. Eerst de bagage ophalen en door de detectiepoortje bij Customs, bij Immigrations konden we in de lange rij achter aansluiten en hebben we lang moeten wachten voordat we aan de beurt waren. Om half zeven zou onze volgende vlucht vertrekken naar Los Angeles maar het vliegtuig was defect, er was iets met de computer van het verwarmingssysteem voor het cargoruim. Dus alles moest overgeladen worden in een ander toestel. Toen dit allemaal gebeurt was konden we eindelijk om twintig over negen vertrekken en kwamen we na iets meer dan 5 uur vliegen aan in Los Angeles, gelukkig lag de bagage al klaar en waren we even na middernacht lokale tijd In het Marriott Hotel waar we lekker konden slapen in twee fullsize bedden.

Dag 2 : vrijdag 26 december
We zijn om half negen opgestaan, even lekker douche en na het ontbijt nog even gewandeld en om half twaalf zijn we met de taxi ($ 35,-) naar het camperdepot van Cruise America gereden in Carson. Hier konden we na uitleg en een video over de camper de RV meenemen. We zijn gelijk bij het eerste tankstation gestopt en hebben de RV voor $ 50,- volgegooid met fuel, 31,5 Gallon. Ook zijn we gelijk boodschappen gaan doen en nadat de camper vol zat met allerlei lekkernijen vervolgens met de RV dwars door L.A. gereden in noordelijke richting over de 405 naar Sequoia N.P., waar we om half negen na244 milegereden te hebben aankwamen in het park en we voor $ 18,- op een camperplek konden staan in de sneeuw. We zijn om elf uur gaan slapen van de kou. Een spannende en mooie eerste dag zo in ons eigen campertje.

Dag 3 : zaterdag 27 december
Het vriest hier in Californië… tijdens het ontbijt hebben we de Roodkop Spechten en Blauwe Gaaien gevoerd en er kwam ook nog even een Eekhoorntje kijken. Om tien uur zijn we naar het Visitor Centre gereden om informatie over het gebied te krijgen. We proberen via de bergweg te rijden maar we komen niet omhoog omdat er te veel sneeuw ligt en we geen sneeuwkettingen hebben. Een klein stukje voorbij Potwisha moeten we omkeren, we rijden terug en rijden via de Dry Creek Road en de 245/180 naar Big Stump Entrance aan de noordkant van het park. Dit is een mooie route om te rijden. Maar ook hier moesten we omkeren en dit keer van de politie omdat we geen sneeuwkettingen hadden. We hebben gelukkig wel één grote Sequoia boom gezien. We rijden dezelfde mooie route terug en10 milevoor het einde van de Dry Creek Road zien we twee Bobcats (rode lynxen) in een weiland lopen. Onze dag kon niet meer stuk! Via de 65 zijn we naar Bakerfield gereden en van hieruit richting Lake Isabella. Net buiten Bakersfield zijn we om zeven uur gestopt en op een parking bij een Shoppingmall gaan staan voor het avondeten en om te overnachten.

Dag 4 : zondag 28 december
We vertrekken om kwart over acht en rijden via de 178 richting Death Valley. Tussen Bakersfield en Lake Isabella kom je door een mooi ruig bergachtig gebied. Vervolgens zijn we via de 395 naar Olancha gereden waar we fuel tanken. Hier gaan we via de 190 naar Death Valley, je ziet gelijk aan de linkerkant zoutvlaktes en op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van Seqouia N.P. Na ongeveer20 milerijden we het park in via een mooie ruige weg door de bergen en stoppen bij Father Crowley Point, prachtig uitzichtspunt met vele verschillende kleuren. Toen door naar de vallei die200 feetonder zeeniveau ligt over een kaarsrechte weg, bij Emigrant water getankt en even bij Stovepipe Wells Village gestopt. Hier was niet zoveel te zien. Vervolgens hebben we de drie mile verderop gelegen Sand Dunes bezocht, vreemd gezicht om dit duinengebied tussen de bergen in te zien. Na dit bezoek zijn we naar het Visitor Centre Furnace Creek gereden. Hier hebben we even een toegangskaartje gekocht $ 10,- en hebben we nog snel even voor het donker de Artists Drive gereden. Hier waren we net op tijd met de zonsondergang waardoor de bergen en heuvels nog mooier gekleurd zijn: rood, geel paars groen oranje ect. We rijden terug naar Furnace en gaan hier op de Texas Springs Campground staan om te overnachten.

Dag 5 : maandag 29 december
We staan om zeven uur op en rijden om acht uur naar het Visitor Centre om informatie in te winnen over de Titus Canyon, helaas was deze gesloten in verband met sneeuw en modder op de weg, maar verder was alles wel bereikbaar in het park. Van hieruit zijn we naar Mosaic Canyon gereden en hebben we daar een mooie wandeling van 1½ uur gemaakt door de Wild West Canyon, met prachtige mozaïekwanden. We maken nog een tweede wandeling bij Salt Creek Interpretive Trail. Hier loop je over een houten vlonder van 800 meterlang die langs kleine beekjes loopt waar Pupfish in zit alleen die waren nu bezig met hun winterslaap (Wikipedia: The Death Valley pupfish is a species of fish that is the last known survivor of what is thought to have been a large ecosystem of fish species that lived in Lake Manly, which dried up at the end of the last ice age leaving the present day Death Valley in California). Wel zien we een vogeltje die wat weg heeft van een winterkoninkje en een grotere vogel die de hagedis aan het zoeken was die we aan het begin van het pad hadden gezien. Ook zijn we nog een paar mile verderop gaan kijken bij de Harmony Borax Works Interpretive Trail. Hier staan nog 2 karren en nog een drinkwaterkar die vroeger door 20 muilezels over een afstand van265 kilometer naar Mojave werden getrokken met daarin borax voor de zeep industrie. 17 Mile verder naar het zuiden ligt Badwater86 meter onder zeeniveau, hier hebben we 1½ mile over het zoutmeer gelopen, was gaaf, net kerstmis op een dichtgevroren meer. Op de terugweg hebben we de Artists Drive nog een keer gereden en zijn we bij Artists Palette gestopt en hebben hier even rondgelopen en gewacht tot dat de zon nog door de wolken zou komen net voordat deze achter de bergen zou verdwijnen, om nog even een mooie foto te kunnen maken (veel geluk gehad) zodat Artists Palette nog mooier kleurde dan het al was. De heuvels langs de weg zijn iedere honderd meter anders van kleur. We doen nog wat boodschappen bij het Visitor Centre en rijden dan terug naar de Texas Springs Campground. Deze ligt in een Valley met om ons heen heuvels die ook allerlei verschillende kleuren en vormen hebben. De meest opvallende gebeurtenis vandaag gebeurde bij Artist Palette, hier stopte een Sedan met daarin pa, ma en drie kinderen vermoedelijk van Chinese afkomst. Eén van de kinderen zat voorin en bleef zitten terwijl iedereen uitstapte, ze had een kattenmandje met daarin een konijn, het kind had alleen maar aandacht voor het konijn en niet voor het mooie uitzicht. Naar aanleiding daarvan zijn we ’s avonds top 10’s gaan maken.

10 redenen om een konijn mee te nemen met vakantie in Death Valley
● Bij gebrek aan Roadrunners om Coyotes te lokken.
● Bang voor te weinig voedsel.
● Vanwege het met BSE besmette rundvlees.
● Of ze denkt dat het een kat is.
● Het konijn begint te stampen bij een naderende aardbeving.
● Het is een waak konijn.
● Heeft kerst toch overleefd en nu weten we niet wat er mee te doen.
● Het is een Islamitische Extremistische Al Quaida suïcide Rabbit die de Hooverdam gaat opblazen.
● Stampertje phone home (Area 51 hier om de hoek).
● Het is het Chinees jaar van het konijn.

10 mooiste plekjes ( in willekeurige volgorde )
●Costa Rica, Hotel Lookout Inn,CorcovadoN.P.
●Costa Rica, Arenal Volcano N.P. El Castillo, Cuanacaste.
● Costa Rica, Tapantí N.P. Bergroute gereden met 4x4 jeep.
● Costa Rica, Chirripo
● Costa Rica, Santa Rosa N.P. Playa Nancit en Playa Naranjo, Schildpadden eieren leggen en zoutwater Krokodil.
● Costa Rica, Irazú Volcano N.P. met Quetzals en Toekans.
● Frankrijk, Saint Lary-Soulan, Valleé de Rioumajou, bergwandeling en kampeerplek.
● Spanje, Ordesa y Monte Perdido.
● Spanje, Sierra Nevada Pass.
● Kroatië, druipsteen Grotten Perama, Epirus.
● Kroatië, Het National Park Plitvice meren, sprookjesachtige watervallen.
● Noorwegen, Fjorden, Trollstigen Rauma + berg, Lofotten.
● Noorwegen, noord-oost van de Nordkapp, Arctisch, Berlevåg Duits ford met ruige weg.
● Dominicaanse Republiek, wit hotel aan het water.
● U.S.A. Dry Creek Road in de winter naar Kingscanyon.
●U.S.A.Death Valley, Artists Palette, Father Crowley Point,MosaicCanyon, Sanddunes ect.

10 indrukwekkendste momenten / gebeurtenissen
● Budapest, restaurant Fatal.
● Noorwegen, Andenes vuurtoren hotel.
● Noorwegen, Senja, met de camper bij Poe en Moe, vissen op zee.
●Costa Rica, Arenal Volcano, vuurspugen.
● Costa Rica, Luiaard op de weg naar Corcovado N.P. en pindakaas-etende neusbeertjes.
● Costa Rica, Lookout Inn Hotel veel wildlife, apen, Morpheusvlinders, kikkers,vogels, Ara’s, Schildpadden ect.
● Costa Rica, Canadian Turtle Fundation, pas geboren schildpadden vangen in crèche en uitzetten op het strand.
● Costa Rica, Santa Rosa N.P. 2 dagen met Ranger naar onderzoeksstation nabij Playa Naranjo, grote schildpadden tellen die eieren komen leggen op het strand, veel gieren, coyotes, en een zee krokodil gezien.
● Costa Rica, Playa Nancit regenboog s’ nachts.
● Costa Rica, Irazú Volcano N.P. vechtende Quetzals en Toekan.
● Costa Rica, Monteverde, vlindertuin, geboorte vlinders.
● Kroatië, net na de burgeroorlog, Dubrovnik, kogelhulzen, pontonbrug, camping in mijnengebied, verwoeste steden, reclamezuilen tankstations.
● Finland, noorden70 kmonder de Russische grens 3 elanden gezien.
● U.S.A. Dry Creek Road, 2 Lynxen gezien op de terugweg Suquoia N.P.

10 grootste tegenvallers
● Dominicaanse Republiek, boottochten.
● Dominicaanse Republiek, irritante mensen met brommertjes.
● Spanje, Ronda, goor.
●Costa Rica, Monteverde, Skywalk.
● Noorwegen, 3 dagen Lødingen, auto over de kop geslagen (wel lekkere pizza). Geen hulp gekregen van de ANWB, konden de plaats niet vinden op de landkaart.
● Frankrijk, nabij Lion geen hulp gekregen van de ANWB, sleutels in kofferbak Mazda 626.
● U.S.A. vliegreis van Amsterdam naar Washington vlucht 8,5 uur, 3 uur wachten, 3 uur vertaging vliegtuig defect, 5,5 uur vlucht naar Los Angeles, veel stress i.v.m. terreurdreiging in 2003.

10 meest hilarische momenten
● Dominicaanse Republiek, vliegreis, blerende moslim oma in vliegtuig net na 11 sept 2001.
● Dominicaanse Republiek, bochten draaien boven zee totdat landingsbaan gereed was, en piloot vergeet bijna bocht te maken tijdens het taxiën naar de gate.
● Dominicaanse Republiek, Gua-Gua taxibusjes.
● Dominicaanse Republiek, met Gua-Gua 4x4 pickup truck over een glibberige bergpas tijdens een stortbui en dan onder het plastic schuilen in de achterbak van de truck.
● Spanje, jeugdherberg, 2 busladingen met Spaanse oma’s die s’nachts met de meubels gingen schuiven in de jeugdherberg.
● Costa Rica, Misses Sunsine met haar knalroze legging en slippers in Manuel Antonio N.P.
● Costa Rica, paspoorten en vliegtickets (niet) kwijt, op politiebureau gezeten in de wind van een ventilator i.v.m. met de enorme stank van zweet en jungle geurtjes.
● Costa Rica, gaaf bed in het Von Trapp hotel bij Monteverde N.P.
● Frankrijk, nabij Lion sleutels in kofferbak Mazda 626 laten liggen.
● U.S.A. Washington vliegtuig defect.
● Andorra, Pas dela Casa, stroomuitval in camper Poe en Moe bij -15°C.
● Noorwegen, auto in ravijn, allebei 1 nagel afgebroken, en nog niet uit de auto gekropen gelijk 4 mobiele telefoons naar je gericht met de vraag “Do you want to make a phone call”.

Dag 6 : dinsdag 30 december
Vannacht heeft het de hele nacht geregend, we staan om half zeven op en rijden gelijk naar Zabriskie Point. De heuvels moeten bij zonsopkomst heel erg mooi zijn, alleen was het nu heel erg bewolkt maar met de donker blauwe wolken op de achtergrond was het ook wel apart om te zien. Na dit bezoek rijden we verder via de one way Twenty Mule Team Canyon, dit is een mooie weg tussen de gekleurde heuvels door naar Dantes View. Alleen was deze weg halverwege bij de trailerparking afgesloten, we stoppen hier even voor te ontbijten. Tijdens het ontbijt begon het te sneeuwen.

We besluiten om naar Las Vegas te rijden, ter hoogte van Indian Springs ging het fuel lampje branden, we hebben toen in het Indianen resort bij Mountain Snow getankt. We rijden door Las Vegas via de Interstate 515 naar de Hooverdam waar we in een5 milelange file terecht komen omdat alle voertuigen worden gecontroleerd door de politie i.v.m. de terreurdreiging op de Hooverdam en Las Vegas. De hooverdam is erg diep en heel erg toeristisch, maar wel indrukwekkend. Op de terugweg zijn we aan de rand van Las Vegas gestopt bij een grote Shopping Mall om boodschappen te doen bij zo’n mega grote supermarkt. Om zes uur waren we hiermee klaar en toen zijn we doorgereden naar de Strip (Las Vegas Boulevard), deze zijn we van het begin tot het einde afgereden. Ongelofelijk veel lichtjes en toeristen. Toen we omkeerde zijn we een zijstraatje van de Strip ingereden welke dood liep, we moesten namelijk heel erg plassen en er waren boodschappen uit de kastjes gevallen. We staan aan het einde van het straatje tegen een hekwerk te plassen, krijgen we opeens een zoeklicht op ons gericht van een politieauto die achter ons was gestopt en binnen een hele korte tijd waren het er drie. We moesten de handjes omhoog doen (de gulp stond nog open) en we werden helemaal ondervraagd en tijdens het gesprek gingen onze handjes weer langzaam omlaag maar ze moesten gelijk weer omhoog. De camper werd helemaal gecontroleerd en alles werd uit de kastjes gehaald. Achteraf bleek dat we tegen het hekwerk van de luchthaven stonden te piesen en we hadden de lichten van de camper niet uit mogen doen. We kregen een waarschuwing en we mochten verder rijden. De drie agenten stonden op het laatst een beetje te lachen, die dachten daar heb je weer van die domme toeristen. We zijn toen bij Frontiers op de parking gaan staan bij de campers die er al stonden omdat we geen goedkoop hotel konden vinden. We zijn toen de Strip afgelopen en hebben veel foto’s gemaakt van alle indrukwekkende maar potserige gebouwen en zijn we bij Harrah’s gaan eten. Om half drie lagen we eindelijk in bed.

Dag 7 : woensdag 31 december
We staan om tien uur op en na het ontbijt zijn we weer over de Strip gaan wandelen. Een hotel kamer kost hier met oud en nieuw minimaal $ 295,-. Om twaalf uur zijn we weer even gaan lunchen in de camper en ‘s middags hebben we bijna alle grote casino’s op de Strip bezocht, het is wel vermoeiend maar zeker de moeite waard. We hebben The Mirage Hotel and Casino bezocht, helaas sliepen de witte tijgers, Paris Hotel, The Venetian met het San Marco plein en Grand Canal nagebouwd, Caesars Palace het shopping centre, Treasure Island Hotel and Casino en MGM Grand met de glazen tunnel maar ook hier slapen de leeuwen nu.

Om acht uur waren we terug bij de camper. Marcel had $ 12,- gewonnen bij de Slot machine Roy heeft $ 7,- verloren. We maken wat soep klaar en eten ook nog wat portato salade. We gaan tot elf uur slapen en om half twaalf lopen we de Strip weer op en gaan bij The Venetian staan om hier oud en nieuw te vieren, er is veel volk buiten en ook erg veel politie te voet, te paard met auto’s, motors, helikopters etc. Om twaalf uur werd er vanaf een paar hoge gebouwen een paar vuurpijlen afgestoken, niks spectaculairs, geen knallers en muziek dus nadat we tien minuten in 2004 waren ging iedereen weer lopen of terug de casino’s in. We hebben twee flessen champagne geopend en zijn toen ook weer de Strip op gegaan richting het oude gedeelte en we zijn geloof ik om half drie gaan slapen.

Dag 8 : donderdag 1 januari
Om negen uur met een beetje hoofdpijn opgestaan, een lekker ontbijtje klaar gemaakt. Om half twaalf zijn we vertrokken in de richting van Canyonlands National Park, Utah. We rijden via de Interstate 15 naar Cedar City waar we de 14 op gaan, dit is een hele mooie weg welke door en over het Markagunt Plateau10.000 feethoog gaat,  er ligt nog een meter sneeuw en we zien overal sneeuwscooters. Bij Long Valley gaan we de 89 op en hier stoppen we in Hatch en nemen we een motel voor $ 35,- per nacht incl. ontbijt. Het is hier steenkoud, kunnen we eindelijk ook eens goed douche. We maken nog even spaghetti klaar in de camper en gaan om elf uur slapen.

Dag 9 : vrijdag 2 januari
We staan om kwart voor negen op en na het ontbijt in het motel / tankstation vertrekken we om tien uur, het water wat we in de ijskast van de camper stond was bevroren dus het heeft waarschijnlijk behoorlijk gevroren. Net voor Panguitch rijden we de 12 op richting Capitol Reef N.P. Bij Cannonville hebben we nog even het Kodachrome Basin State Park bezocht. We hebben hier The Eagle View Trail gelopen, vroeger was dit de Cattle Drive Trail om over de heuvels te komen. We rijden verder tussen Cannonville en Escalante zien we  nog een Bold Eagle in een boom zitten maar verder is er tussen Cannonville en Escalante niet veel te zien, vanaf Escalante werd het gebied weer kleurrijk en ruw. Na Boulder kwamen we weer in de sneeuw terecht en zien we hier ook nog twee Mule Deer lopen. Het is hier heel erg mooi met die besneeuwde berkenbomen op9000 feethoogte (hoogste bos van Amerika). Bij Grovers zien we nog eens zes Mule Deer lopen en hier staat het jongste monument van de V.S. We rijden verder over de 24 naar Capitol Reef N.P. en stoppen bij Goosenecks Overlook. Hier kun je de schoonste lucht van America inademen, we rijden hier ook nog even de Scenic Drive die heel erg mooi is. We gaan op Fruita Campground staan om te overnachten en het park morgen beter te verkennen. Er lopen hier veel Mule Deer over de campground en dit is ook het leefgebied van de poema dus misschien missen we morgenvroeg een Deer.

Dag 10 : zaterdag 3 januari
We staan om acht uur op en rijden de Scenic Drive opnieuw en we bezoeken de mooie Grand Wash Canyon. We stoppen op de 24 om naar Petroglyphs Indianen tekeningen te kijken die hier op de rotswanden zijn geschilderd, het is erg mooi hier. We nemen nog een afslag en rijden via de 138 naar Goblin Valley State park met dennenappelrotsen. Bij de ingang stoppen we en eten we even waarna we omkeren. Het is een nucleair testgebied. We rijden de 24 verder in oostelijke richting en zien onderweg veel sneeuwvlaktes. Bij de Interstate 70 gaan we rechtsaf richting Cisco en een paar mile voor Cisco gaan we rechtsaf de 128 op, dit is een van de mooiste routes tot nu toe. We rijden langs de Colorado River, mooie hoge uitgesleten rode rotsformaties en aan het einde van de weg gaan we linksaf naar Moab. Hier gooien we de fuel tank weer vol en rijden nu in noordelijk richting naar Arches N.P. Hier rij je een plateau op met eronder een zoutbed, we besluiten om op Devils Garden Campground te overnachten hiervoor moeten we18 milerijden. Marcel ziet hier op de campground zijn eerste Amerikaanse Rabbit. Morgen gaan we dit terrein verder verkennen. Het is steenkoud maar o zo prachtig met de sneeuw en de rode rotsformaties.

Dag 11 : zondag 4 januari
(Koud hè) Kwart voor acht zijn we opgestaan en na het ontbijt zijn we ontdooit en even na negen uur vertrokken naar Devils Garden Trailhead. We maken hier een hele mooie wandeling van meer dan drie uur naar Landscape Arch, Wall Arch, Partition Arch, Navajo Arch en Double O Arch. Het pad tussen Navajo en Double O Arch was zeer indrukwekkend en mooi ook door het contrast van het rood van de rotsen, het wit van de sneeuw en de straal blauwe lucht. We hadden steeds kerstliedjes in ons hoofd zitten. Je kunt hier geweldige foto’s maken en ook nog bruin worden in de sneeuw  met het lekkere zonnetje erbij. Vanaf Devils Garden Trailhead zijn we de weg langzaam afgezakt richting Visitor Centre. We bezoeken onderweg nog Fiery Furnace viewpoint, helaas mag je hier alleen maar wandelen met een permit of onder begeleiding van een Ranger. We rijden verder en stoppen bij Delicate Arch viewpoint en maken hier de800 meterlange wandeling naar de200 meterdiepe canyon en van waar af je de Delicate Arch goed kunt zien. Vervolgens zijn we met de camper naar Ham Rock, Garden of Eden, Parade of Elephants, North en South Window gereden en hebben we de Turret Arch beklommen om een foto te kunnen maken van alle vier de gaten maar dit is helaas niet gelukt. We rijden langs de Petrified dunes en heb ik Marcel bij Courthouse Towers viewpoint afgezet, nadat hij de Park Avenue Trail 1,6 km had gelopen heb ik hem weer bij Park Avenue viewpoint opgepikt. Hij was helemaal uitgeput omdat het pad bergopwaarts ging. Gelukkig had ik al voor hem lekkere boterhammetjes gesmeerd. Hierna hebben we het park verlaten en zijn we in Moab boodschappen gaan doen en hebben we een souvenir gekocht. Het hele park was een schitterende ervaring! We rijden verder naar Monticello en besluiten hier te overnachten in het National 9 Inn Motel omdat het afgelopen nacht en ook vannacht weer heel erg koud word. Ze hebben hier wel grote bedden…

Dag 12 : maandag 5 januari
Kwart voor acht opgestaan, we waren vergeten om het ontbijt uit de camper te halen dus alles was stijf bevroren. Om negen uur zijn we weg gereden richting Monument Valley via de 191. Bij Bluff gaan we rechtsaf de 163 op en na een paar mile gaan we weer rechtsaf. Deze weg loopt door The Valley of Gods, het is een oker kleurige woestijn met prachtige rotsformaties. De weg is niet echt geschikt voor campers van 23 feetlang, we zijn namelijk een paar keer met de achterbumper op de grond gekomen waardoor er links achter een strip is losgegaan. Na 18 milezijn we via de 261 terug op de 163. Circa 25 milena de Mexican Hat (vernoemd naar een rots in de vorm van een Mexicaanse hoed) zijn we Monument Valley ingereden. Er zijn hier heel veel films opgenomen. We hebben ook op de plek gestaan waar John Ford met zijn paard heeft gestaan. Helaas is hij in 2001 overleden, je kon hem voor $ 1,- inhuren met paard zodat hij op de zelfde plek ging staan als dat hij dit in 1938 deed in de film de Stagecoach. Marcel werd hier een beetje emotioneel omdat hij hier als klein kind al van droomde om zijn favoriete rots te zien The Mittens and Merrick Butte. Na deze rondrit zijn we de 163 verder afgereden naar Kayenta waar we rechtsaf de 160 opgaan en we na circa 20 milede 564 nemen naar Navajo National Monument. Hier hebben in de 12e en 13e eeuw circa 125 indianen in een stadje met 135 kamers in een holte van een rots gewoond. Ook kun je hier nog voetafdrukken zien van dinosaurussen. We rijden terug naar de 160 en vervolgen onze weg naar Tuba City. Hier gaan we op een camping staan met Full Hookup.

Dag 13 : dinsdag 6 januari
We staan om acht uur op en rijden gelijk naar de Grand Canyon, hier ontbijten we bij het Navajo point met een mooi uitzicht over de Grand Canyon. We bezoeken hier alle uitzichtpunten over de Grand Canyon. Bij Grand Canyon Village mochten we rechtdoor rijden naar Hermit Trailhead, nu mag het, in het hoogseizoen moet je dit met een shuttle bus doen. Ook hier hebben we alle uitzichtpunten bezocht, het is erg, erg indrukwekkend. Bij Hermit restaurant hebben we ook nog twee Elken zien lopen van heel dichtbij, best groot die beesten. We zijn toen naar Hopi point gereden en hebben daar gewacht op de zonsondergang. We zien hier ook het nest van de eerste condor die hier 11 weken geleden is uitgevlogen. Het is de eerste condor die in het wild is geboren en uitgevlogen is nadat ze de laatste 22 condors in het wild hadden gevangen in 1996. De zonsondergang was schitterend… We overnachten op het Trailer Village met Full Hookup en hebben we 3 flessen alcohol en N.P. Monopolie gekocht. We maken het avondeten klaar, rijst met bonen (lekker zout) en Marcel heeft gewonnen met Monopolie, om elf uur zijn we gaan slapen.

Dag 14 : woensdag 7 januari
Het gas is op van de camper, we hebben geen verwarming meer. Om half tien zijn we na het ontbijt vertrokken richting Flagstaff en hebben we onderweg9,8 gallongas getankt bij de Flinstone’s. 10 Mile voor Flagstaff zien we tien bizons lopen op een farm en in Flagstaff zijn we op een parking gaan staan en hebben we daar even gegeten. We rijden verder richting Phoenix en hier zien we heel veel cactussen van 3 á4 meterhoog die je ook altijd in cowboy films ziet. Na Phoenix Hwy 85 zien we nog een grote kalkoenfarm en langs de Interstate 8 zien we grote graanvelden en koeienfarms met wel 10.000 koeien. We rijden door Yuma City, hier overwinteren veel Americanen in hun RV’s en die staan hier voor miljarden dollars, het is bijna ongelofelijk om te zien hoeveel het er zijn. Als we Yuma voorbij zijn rijden we door een groot duinenlandschap heel mooi met de ondergaande zon. Het is ook leuk om met Quads en ATV’s door de duinen te scheuren. Bij Ocotillo eten we een Big Mac, zien we een konijnenuil en tanken we fuel. Om kwart voor negen komen we aan bij de San Diego Metro KOA Campground. Morgen gaan we pandabeertjes zien voor het eerst en Marcel heeft weer gewonnen met Monopolie.

Dag 15 : donderdag 8 januari
We rijden om acht uur weg en zijn om half negen op de parking van de San Diego Zoo. We moeten hier tot negen uur wachten tot de Zoo open ging. We zijn gelijk naar de panda’s gelopen, alleen papa en halfzus van May waren te bezichtigen. Baby May is alleen tussen 11:00 uur en 14:00 uur te bezichtigen. We zijn toen eerst over de hoofdweg door het park gelopen, we hebben heel veel dieren gezien die bijna uitgestorven zijn. Bij de koala’s hadden we geluk dat er eentje heel actief was. Ook zien we een Alaska beer, deze is groter dan een Grizzly beer. Om kwart voor een zijn we in de rij gaan staan om May te zien en drie kwartier later was het dan eindelijk zover. Mama van May lag / zat lekker bamboe te eten en May lag lekker te slapen in een rechtop staande kist, wat een droppie. We kopen nog een panda knuffel voor Poehbeer. Na dit bijzondere bezoek zijn we verder het park gaan verkennen via de kabelbaan die er dwars doorheen loopt en hebben we Papa en Halfzus Panda nog een keer bezocht. Tegen vijf uur zijn we terug gereden naar de KOA camping en maken we het avondeten klaar bonen met rijst. En heeft Roy weer verloren met Monopolie, waarschijnlijk door de rum.

Dag 16 : vrijdag 9 januari
Om half acht zijn we opgestaan en maken de camper van binnen schoon. Hierna zijn we via de kustweg van San Diego naar Los Angeles gereden waar we rond vijf uur in Long Beach aankwamen. We zagen hier de Queen Mary П in de haven liggen, deze wilde we eigenlijk wel even bezoeken maar Marcel had zoiets van hier wil ik wel de laatste nacht doorbrengen, toen heb ik hem getrakteerd met een kajuit en heeft Marcel mij weer getrakteerd met een etentje in de Sir Winston’s, heerlijk in onze vakantie kloffie tussen de driedelige kostuums en dames in avondkleding. De wijn en de Mushrooms waren overheerlijk. Na het eten zijn we nog even over het Sunshine deck gelopen en hebben we nog een pelikaan gepest die op een staalkabel zat te slapen. Daarna zijn we zelf ook lekker in onze kingsize bed gaan slapen.

Dag 17 : zaterdag 10 januari
We checken om half acht uit en lopen nog even over het deck en gaan dan in onze camper ontbijten. We ruimen de camper verder op en brengen deze terug naar Cruise America. Dit ging gelukkig vrij soepel, geen gezeik over de kleine schade achter en de drie uur dat we de generator hadden gebruikt. Toen met de taxi naar LAX Airport waar we om kwart over elf aankwamen. Hier moesten we tot half twee wachten voordat we onze bagage konden inchecken en moeten we nu nog tot half zes wachten tot het vliegtuig vertrekt. Nog 26 uur en dan friet met frikadellen!

Dag 18 : zondag 11 januari
Vliegdag en met de trein vanaf Schiphol naar huis. Het was een waanzinnig mooie vakantie!