Calgary - Yellowstone juni 2011

Reisverslag Canada-USA 2011
Word – 105,0 KB 286 downloads

Dag 1 : Vrijdag 27 mei

We zijn om kwart voor zes opgestaan en vertrekken om kwart over zes naar het treinstation waar we de trein van 06:38 uur hebben naar Schiphol, even nog in Utrecht overstappen en dan zijn we anderhalf uur later op Schiphol, het inchecken gaat vrij soepel en we hebben nog genoeg tijd over voor een bakkie koffie met boterhammen met pindakaas. De boarding loopt ook vlot, een paar standaard vragen beantwoorden en om tien over tien vertrekt het vliegtuig van Continental Airlines naar Houston, Texas, waar we na 11 uur vliegen aankomen.

Het is hier34 °Cen we moesten hier weer door de Customs en Emigrations, er stond een hele lange rij en daarna moesten we nog door de douane nadat we onze rugzakken hadden opgehaald en weer op een transportband hadden gelegd. We zijn hier bijna 2 uur mee bezig geweest voordat we eindelijk naar onze gate konden, in totaal moeten we hier 4 uur wachten. Toen we gingen zitten zagen we onze rugzakken buiten voor de gate op de grond liggen samen met nog 4 koffers. We vliegen namelijk nu verder met Air Canada Jazz in een kleiner vliegtuig verder naar Calgary in ca 4 uur tijd. Het grootste deel van de vlucht hebben we kunnen slapen en om negen uur waren we in Calgary, de pascontrole en bagage ophalen ging vrij snel, even een telefoon gezocht zodat we ons hotel het Comfort Inn konden bellen voor de shuttle bus die ons 10 minuten later kwam ophalen. Om half elf zaten we in onze hotelkamer totaal uitgeblust.

Dag 2 : Zaterdag 28 mei
Zes uur opgestaan en gedoucht en we waren om zeven uur al aan het ontbijtbuffet waar Marcel zich helemaal heeft volgepropt met lekkere wafels en stroop. Na het ontbijt lopen we even naar de overkant en vragen bij Cruise Canada hoe laat we onze camper kunnen ophalen dit kon om half tien al! Toen we er om half tien waren en onze camper gingen inspecteren bleek er van alles mis te zijn, er zat bijvoorbeeld geen deur meer naar de doucheruimte toe en nog veel meer gebreken. We kregen een andere camper maar deze was smerig van binnen, de verlichting was defect, de sigaretten aansteker werkte niet (dus we konden geen TomTom aansluiten) dus we kregen onze derde camper. Ook hier was van alles mis mee, maar na wat kleine reparaties, nieuwe lamp bij de keuken en de verduisteringsgordijnenhouder vast schroeven, konden we om kwart over twaalf eindelijk weg rijden. Dit camper depot staat er ook om bekend dat ze lui zijn en geen reparaties willen uitvoeren, dit wisten we gelukkig al voordat we vertrokken.

We rijden eerst naar de supermarkt om boodschappen te doen bij Sobey’s, het is een erg dure winkel. Toen ook nog terug naar het camperdepot want we hadden de verrekijker laten liggen in de tweede camper. Nu kunnen we eindelijk naar onze eerste bestemming Banff National Park in Alberta rijden. Eerst moeten we de stad uit en dan Hwy 1 op en hier ging het meteen al mis, een auto die voor ons invoegde schoot een steentje af op onze voorruit dus daar zit gelijk al een sterretje en dat gaat waarschijnlijk geld kosten. We komen erachter dat we de mp3-speler niet op de radio kunnen aansluiten want de insteekplug is hier van defect. Het is vrij druk op de weg maar des te meer we bij Banff komen word het rustiger.

We willen eigenlijk vooraan in het park op een campground gaan staan maar we komen erachter dat deze dicht is, we rijden Banff voorbij en verlaten de Hwy 1 en gaan over de 1A verder richting Castle Crossing de campgrounds die we onderweg tegenkomen zijn nog gesloten en dus rijden we door naar Lake Louise, maar ook hier is de campground dicht.

We zien gelukkig wel ons eerste wildlife, een stuk of 5 herten die langs de weg staan te grazen. Na25 kmte hebben gereden komen we bij Mosquito Creek campground aan en deze is wel open. Er staan hier meer campers en mensen met tentjes in de sneeuw, na een recht plekje te hebben gevonden begint het licht te sneeuwen, het is al laat en we zijn erg moe dus maar even een omelet klaargemaakt en om negen uur lagen we al te slapen.

Dag 3 : Zondag 29 mei
We staan weer om zes uur op en  het heeft licht gevroren, om half acht rijden we weg en stoppen we op een leuk plekje langs de Hwy 93, de Icefields Parkway, om ons te wassen nadat het weer lekker warm was in de camper. We rijden verder richting Jasper, het is een mooie dag en de lucht is stralend blauw en het zonnetje schijnt.

Rond tien uur zagen we onze eerste Black Bear, het is nog een jong exemplaar van een jaar of drie oud die hier langs de weg in een heuveltje met grind zat te snuffelen, waarschijnlijk insecten aan het zoeken, ook haalde hij jonge blaadjes van de bomen. We hebben een tijdje naar hem zitten kijken totdat hij zoiets had van “wat staan daar voor twee lekkere hapjes langs de weg” toen zijn we maar snel ingestapt en verder gereden. Even later zagen we twee auto’s stil staan langs de weg en ja hoor hier zat onze 2e Black Bear te grazen aan jonge paarden- bloempjes, dit was een ouder exemplaar en ook deze wilde bij ons de camper in, dus na wat foto’s zijn we maar snel door gereden want er stond al een bearjam achter ons.

Onderweg hebben we nog gekeken of er campgrounds open waren, ook zijn we gestopt bij veel uitkijkpunten om van het mooie uitzicht te genieten en zijn we naar diverse watervallen gelopen. Bij de Icefield Centre zijn we naar de Glacier gewandeld en natuurlijk van het pad afgegaan om alles van dichtbij te kunnen zien. Net voor Jasper liggen twee campgrounds die het hele jaar open moeten zijn. Toen we bij de eerste aankwamen, Wapiti c.g., was deze gesloten en de tweede Whistlers was veel te duur 28$-38$ per nacht. We hebben besloten om naar een campground buiten het park te rijden via de Hwy 16 naar Mount Robson Prov. Park in Britisch Columbia ca.30 kmverder, hier zijn we op Lucerne campground gaan staan aan Lake Yellowhead. We kunnen hier ook nog de klok 1 uur terugdraaien maar dat doen we niet want morgen rijden we weer terug naar Alberta.

We zijn beide weer erg moe dus we maken gelijk het avondeten klaar. Onze voorhoofden zijn een beetje verbrand van alle wandelingen die we vandaag hebben gemaakt naar de diverse watervallen en uitzichtpunten over de Canadian Rocky’s, rond half zeven zijn we klaar met eten. Ik denk dat het weer vroeg slapen wordt.

Dag 4 : Maandag 30 mei
Half zeven opgestaan. Na het ontbijt, het is half negen, rijden we terug richting Jasper en na circa30 kmonderweg stak er nog een Wapiti over, dit is ons eerste wildlife van de dag, het regent een beetje. Ongeveer2 kmvoor Jasper rijden we de Maligne Lake Road op, dit is een46 kmlange weg naar Lake Maligne, het grootste natuurlijke meer in dit park. Gelukkig schijnt hier het zonnetje weer, we rijden de weg rustig af omdat je hier veel wildlife kunt spotten en ja hoor, na enkele kilometers komen we uit bij drie Mountain Sheep die tegen een heuvel staan te grazen en even verderop staat een Moose in de greppel te grazen en3 kmvoor Lake Maligne zien we er nog drie bij elkaar staan in het bos.

We lopen even langs het meer en ook nog naar het1 kmverderop gelegen Moose Lake, het heeft hier de afgelopen dagen veel geregend want het pad is erg drassig, we zien geen wildlife hier. Op de terugweg stoppen we bij Maligne Canyon, dit is de diepste in de Rocky Mountains, de rivier heeft zich mooi ingesleten in de rotsen met mooie watervallen en potholes. We maken er even een korte wandeling van brug 1 naar brug 3, het deed wel een beetje zeer in de kuiten na al die wandelingen van gisteren, ook zijn we even bij brug 5 geweest, dit is een hangbrug en hier lunchen we even. Na de lunch rijden we terug naar Jasper en vullen daar de water- en benzinetanks, ledigen de vuilwatertank en doen nog even boodschappen. We besluiten om via Hwy 93A de Icefields Parkway terug te rijden, we willen nog een wandeling maken maar de weg naar Mount Edith Cavell is nog gesloten, we rijden de slecht onderhouden weg verder af naar Hwy 93 en komen net voor de kruising uit bij de Athabasca Falls. Het regent weer en we besluiten door te rijden naar Jonas Creek campground. Onderweg zien we bij Mount Christie Lookout veel auto’s stilstaan, dus daar moet wat te zien zijn en ja hoor, ons volgende wildlife, maar deze hadden we nog niet gezien en verwacht, het zijn drie witte langharige Mountain Goats, ze staan gewoon in de berm langs de weg te grazen en zout op te likken. Wat zijn die beesten mooi als je ze zo van dichtbij kunt zien. Als we op de campground aankomen staat er gelukkig maar één camper en we hebben genoeg keus om een leuk plekje uit te zoeken om te overnachten. Dit is de enigste campground die open is tussen Mosquito Creek c.g. en Jasper ca.210 km. We warmen om zes uur het avondeten op en om tien uur gaat het licht uit.

Dag 5 : Dinsdag 31 mei
Tien voor zes opgestaan (het moet niet gekker worden), spek en eieren gebakken en eindelijk de afwas kunnen doen met een sponsje. Het is half acht en we rijden verder zuidwaarts de Icefields Parkway af, onderweg maken we nog veel foto’s van de Rocky Mountains en de meren. Nog even gestopt bij Icefield Centre voor een foto van de Gletsjer. Onderweg zagen we net na Icefields Centre een vos de weg oversteken, hij had zijn wintervacht nog en dat zag er erg mooi uit, bij Coleman Creek zagen we onze eerste zwarte beer van vandaag en bij Peyto Lake maken we een kleine wandeling naar het meer. Dit is nog bevroren en er lag nog veel sneeuw op het pad, de blauwe kleur van het water word veroorzaakt door het fijne zand wat er in drijft. We spreken nog drie mensen uit Roosendaal die hadden erg veel beren en grizzly’s gezien op de weg naar Golden.

We rijden verder, nog even langs Bow Lake en op de weg er na toe zagen we een bearjam, dit keer was het een Grizzly Bear en die hadden we nog niet gezien deze vakantie, en ook nog een flinke grote op ca.30 metervanaf de weg. De dag kan niet meer kapot en het zonnetje schijnt ook nog. Net voor Mosquito Creek campground zien we 2 grizzly cubs die de weg willen oversteken, in eerste instantie durven ze niet en rennen ze terug het bos in, maar na een paar minuten komen ze terug en eentje ging nog op zijn achterpootjes staan voordat hij/zij overstak, het was supergaaf om twee van deze ondeugende cubs van ca. 2 jaar oud te zien.

We rijden verder naar Lake Louise Village en hier gaan we de14 kmlange weg naar Lake Moraine rijden. Het is hier erg druk en er ligt nog veel sneeuw, we maken wat foto’s van het meer en besluiten naar de overkant van het meer te lopen naar een waterval, het eerste stuk van het pad ging goed maar des te verder we lopen des te meer sneeuw we kregen op het pad tot aan de knieën zakken we weg, we besluiten om langs de oever van het meer te lopen over de rotsen. Na afloop hadden we flinke natte schoenen en sokken maar het was de moeite waard. Op de terugweg bezoeken we ook nog even Lake Louise, het waait hier flink en het is hier een stuk kouder. Morgen willen we hier naar het Thea house lopen.

In de Village doen we even boodschappen en pinnen we wat geld. We rijden verder naar Yoho N.P. en gaan hier gelijk naar Monarch campground en zoeken hier een leuk plekje aan de voet van de heuvel. We lunchen even en horen op een gegeven moment rotsblokken vallen, er kwam een Wapiti langs gelopen tegen de helling van de heuvel. We besluiten nog even naar de24 kmverderop gelegen Wapta Falls te rijden, onderweg zien we nog twee zwarte beren. Hier aangekomen moeten we2,4 kmlopen naar de waterval door het berenbos, het zonnetje schijnt maar we voelen af en toe druppels van een verdwaald wolkje.

Bij de waterval aangekomen is deze mooier en imposanter dan we verwacht hadden, wat is die breed en het water valt met geweld naar beneden, je kunt er de regenboog compleet in zien, deze was echt de moeite waard om naartoe te lopen. Op de terugweg rijden we nog even langs Lake Emerald hier kun je omheen wandelen en in de winter kun je er skiën. Als we bij de afslag naar de campground zijn zien we nog drie Wapiti’s lopen. We maken gelijk eten klaar kip met broccoli en potatoes in een honingachtige saus lekker voor de vakantie. Het is kwart over zeven als we hieraan beginnen, na het avondeten zien we drie mensen naar de berg achter ons kijken en ja hoor daar lopen drie Mountain Goats op ongelofelijke hoogte en over richels daar zou je niemand overheen laten lopen. Het is alweer kwart voor tien en we zitten voor het eerst deze vakantie aan de wijn om deze geweldige dag te vieren, wat hebben we veel gezien vandaag.

Dag 6 : Woensdag 1 juni
Half zeven opgestaan. Rond acht uur vertrekken we richting Lake Louise, na een paar km zagen we onze eerste zwarte beer voor vandaag, na Lake Louise rijden we zuidwaarts via de 1A en Bow Valley Parkway naar Johnston Canyon. Hier gaan we een wandeling maken langs de Lower en Upper Falls en daarna maken we een wandeling naar de Inktpots dit is er één van6 kmlang en loopt grotendeels door het bos en het gaat vrij stijl omhoog.

Bij de inktpots aangekomen zien we een mooie vlakte met een riviertje en 5 gaten waar het water door omhoog komt, het ziet er leuk uit en je kunt er op bankjes gaan zitten en genieten van het uitzicht. Gelukkig zijn we vroeg vertrokken en zijn we de drukte voor. We zitten hier wel echt in berengebied en op het pad hebben we ook nog een pootafdruk van een wolf gezien, we maken er een foto van en hebben deze beneden aan een Ranger laten zie en deze bevestigde dat het een pootafdruk van een wolf was, jammer dat we hem niet gezien hebben dit is nog steeds een wens die nog moet uitkomen.

Om één uur zijn we weer bij de camper en lunchen we even, noodle soep, hierna vertrekken we in de richting van Kootenay N.P. en Raduim Hot Springs, we rijden Hwy 93 op, hier is in 2003 bijna17.500 ha. bos afgebrand door blikseminslag. Het afgebrande bos begint alweer wat groener te worden en er groeien weer wat kleine plantjes en naaldboompjes. Het zal nog wel jaren duren voordat er weer een bos staat.

We stoppen even bij The Paint Pots en maken daar een korte wandeling naar een groep “Iron-rich cold mineral springs which bubble up through several small pools and stain the earth a dark red-orange colour. The Paint Pots were a major source of the ochre paint (Red Ocher people) pigment for a number of First Nations groups prior in the 20th century”. Als we verder rijden zijn we het verbrande bos voorbij en is het gelijk raak, er staan weer veel auto’s langs de weg en het is weer een bearjam, een mama black bear met 2 cubs van nog geen jaar oud, dit hadden we nog niet gezien! De jongen waren nog wat schuw en bleven bij de bosrand rondhangen terwijl moeders zich in de berm vol vreet met gras en paardenbloemen. Na een minuut of 5 rijden we verder en zijn we om kwart voor vijf op de McLeod Meadows campground in Kootenay N.P. Het is er nog rustig en niet alle campsites zijn open, rechts van ons staat nog een tentje en dat is alles voor vanavond. Vandaag was een bewolkte dag met af en toe wat druppels, we lopen nog even naar twee bruggen en zien nog twee hertjes die even later spoorloos zijn. Waarschijnlijk werkt hun schutkleur zo goed dat we ze daarom niet meer zien. Na het avondeten hebben we nog gerummikubt, de wijn is op en we hebben zin in kaasjes.

Dag 7 : Donderdag 2 juni
Half acht zijn we opgestaan, we maken spek met eieren klaar. Rond half tien zijn we op weg naar Radium Hot Springs. Bij  Hwy 93  hebben we nog naar de bergwanden gekeken of we Big Horn Sheep zagen maar helaas waren ze er niet, waarschijnlijk zaten ze met z’n allen in de hotsprings die je hier ook hebt. We rijden door naar Cranbrook waar we nog even25 literbenzine tanken om tot Eureka in Montana te komen want daar is de benzine veel goedkoper dan hier.

Aan de U.S. border werden we er natuurlijk weer  uitgehaald en werd de camper door drie man van de border security gecontroleerd, ze keken met spiegels onder de camper en binnen werd ook alles bekeken, we hebben met groot verdriet alleen onze tomaatjes in moeten leveren, de rest mochten we houden. We rijden verder en de wegen hier in Montana zijn een stuk slechter dan in Britsch Columbia en Alberta. In Eureka gooien we de benzinetank vol en gaan op zoek naar een campground. Eerst rijden we door Whitefish, een leuk oud dorpje waar nog oude huisjes staan die nog lijken op die uit het verre wild west verleden. In Kalispell rijden we van stoplicht naar stoplicht en volgen we Hwy 93 verder zuidwaarts langs Flathead Lake, hier liggen 3 campgrounds en we rijden ze alle drie af, de eerste is leuk en ligt tegen een berghelling in het bos bij het meer maar het was nog te vroeg dus door naar nummer 2, deze ligt7 milevan de Hwy in een uitgedund bos bij een meertje en het is er veel te netjes er is niks natuurlijks, dus rijden we door naar de laatste en ook deze ligt aan het Lake, je staat er vrij dicht bij het water met alleen een paar boompjes ervoor voor de beschutting tegen de wind. We besluiten hier te blijven staan en we maken gelijk het avondeten klaar, spaghetti met een flinke salade want morgen moeten we toch weer boodschappen doen. Vandaag hebben we niet veel wildlife gezien, één Wapiti, een paar herten en bold eagles. Nadat we de U.S. border over waren begon het te regenen.

Dag 8: Vrijdag 3 juni
We staan om half acht op en rijden na het ontbijt rond half tien terug naar Hwy 93 en deze verder zuidwaarts af. Het heeft de hele nacht geregend en nu valt er zo nu en dan een buitje. We doen in Missoula boodschappen voor een week want richting Yellowstone word alles weer veel duurder en gooien de benzinetank vol. We rijden verder en gaan in Lolo even de Hwy 12 op richting Kooska, dit moet een van de mooiste motorroutes zijn in Amerika. We stoppen nog even bij een campground om te kijken hoe ze er hier uitzien en ze kosten 8$ per nacht wat een stuk goedkoper is, we zitten namelijk nu in Idaho. Het Lolo Pass Visitor Centre op1600 mis nog gesloten, het ligt hier nog helemaal vol met sneeuw. Het weer word hier ook iets beter en het zonnetje komt weer door de wolken kijken. We rijden verder door Clearwater Nat. Forest en op +/-100 kmheb je een campground waar je zelfs campsites hebt voor paarden en muilezels met water en hooibakken erbij. Erg leuk maar wel druk hier en veel plekken zijn gereserveerd voor het weekend. We besluiten55 kmterug te rijden naar een andere campground, onderweg stoppen we nog bij een houten brug over de Lochsa rivier en hebben hier nog even lekker in het zonnetje gezeten. De rivier loopt langs de weg en is een redelijk woeste met al dat smelt- en regenwater, leuk voor rafters met een 5 op de schaal van 6. Om half zeven zijn we op de campground en de route die we hebben gereden is inderdaad erg mooi.

Dag 9 : Zaterdag 4 juni
We zijn om half acht opgestaan en na het lekkere ontbijt met spek en eieren zijn we naar de Lolo Pass gereden om daar bij het Visitor Centre Cruise America te bellen, we zijn namelijk gisteren op de campground al ons stuurbekrachtigsvloeistof verloren. Er is waarschijnlijk een tandwiel van de stuurbekrachtiging los gegaan. Om kwart voor negen hebben we gebeld en het duurt driekwartier voordat we geholpen worden, we krijgen te horen dat we niet meer verder mogen rijden en moeten nu 2 uur wachten op een sleeptruck, maar erg is dat niet want het is lekker weer en we checken nog even onze e-mail bij het Visitor Centre. Buiten ligt nog zeker een halve meter sneeuw en we hebben nu eens eindelijk tijd om onze gehuurde campingstoeltjes te testen. Om half twaalf is de sleeptruck er en die heeft ons naar Missoula afgesleept waar we na 1 uur rijden aankwamen en we bij een klein miezerig garagebedrijfje  op de hoek van de hoofdstraat van de stad werden neergezet. Al snel bleek dat de onderdelen niet op voorraad leverbaar zijn en we moeten wachten tot maandag (of ze dan wel leverbaar zijn?). Als een dealer in de stad de onderdelen wel heeft kunnen we maandag weer weg als de onderdelen er niet zijn kan dit 1 tot 7 werkdagen duren voordat ze er wel zijn. Van Cruise Amerika krijgen we geen ander camper omdat dit een Canadese camper is. We balen als een stekker en het is ook nog eens bloedheet in de camper want deze staat de hele dag vol in de zon en we mogen hem niet meer verplaatsen, wel mogen we voor 60,-$ p.d. een auto huren en dat hebben we dan ook maar gedaan. De eigenaresse (Gods wil en het heeft zo moeten zijn) van de garage heeft dit voor ons geregeld en het verhuurbedrijf Dollar Rental Cars kwam ons zelfs nog ophalen, wat een service. Nadat we de auto hadden opgehaald zijn we teruggereden naar de camper om wat spullen eruit te halen, daarna zijn we op advies van de eigenaresse naar de Rocky Mountain Elk foundation gereden.

Daar hebben we even het Visitor Centre bezocht en een kleine wandeling gemaakt en zijn we even de Grand Creek Road afgereden en hebben we in Greenough Park de Birdwalk gelopen. Om half acht waren we terug bij de camper, die was bloedheet van binnen, we maken even avondeten klaar, gebraden kip. We willen naar een hotel maar hebben dit toch niet gedaan. Rond half elf word het wat rustiger in de hoofdstraat en koelt het wat af.

Dag 10 : Zondag 5 juni
Uitgeslapen tot half negen, boterhammetjes klaar gemaakt en om tien uur vertrekken we met de huurauto naar The National Bison Range welke ca.25 milebuiten de stad ligt. Je betaald 5,- $ voor de Prairie Drive, dit is een19 Mileloop die door het park loopt. Na even het Visitor Centre bezocht te hebben, beginnen we om elf uur aan de Prairie Drive. Eerst nemen we de West Loop en zien gelijk al 2 Pronghorn Antilope, White Tail Deer en in de verte bizons en een Elk. We rijden verder en komen aan bij Pauline Creek, hier zitten heel veel leuke vogeltjes, mooie blauwe en gele en zwart met oranje en nog veel meer en voorbij Elk Creek zien we opeens aan de linkerkant tegen een rotsachtige heuvel een coyote en na een tijdje met de verrekijker te hebben gekeken zien we ook 2 puppies.

Er stoppen nog meer auto’s en mensen vragen ons wat we zien, de meesten rijden weer door maar een stelletje uit Missoula blijft wel staan en zij hebben een telelens waarmee je heel ver kunt in zoemen. We mogen er ook even door kijken en we zien geen twee puppies maar zelfs vier. We rijden verder en na een paar honderd meter stoppen we weer want één van de ouders die in het begin was weggelopen om voedsel te zoeken, kwam terug en gaf de puppies waarschijnlijk een prairiehondje.

We maken hier ook nog een kleine wandeling (The Bitterroot trial) naar een heuveltop aan de rechterzijde van de weg, deze is mooi begroeid met bloemen en je hebt er een mooi uitzicht over het dal. We rijden anderhalve mile verder om daar de volgende wandeling te maken (High Point Trial 4885 Ft). Hier zagen we een zwarte beer het pad voor ons kruisen alleen deze beer was niet zwart maar kaneel kleurig (Cinnamon Black Beer).

Een aantal mensen die voor ons naar boven liepen over het pad hadden niks in de gaten dat de  beer naar het pad toe liep onder hun vanuit de helling, die was zo steil dat je hem niet kon zien als je op het pad stond. We dachten eerst dat het een Grizzly beer was omdat hij zo groot was maar een lokaal iemand met een hond vertelde dat het een zwarte beer was, je kunt dat onder andere zien aan zijn nek, een Grizzly heeft een bult en een zwarte beer heeft dat niet en de snuit is spitser dan die van een Grizzly beer. Het beest passeerde ons op25 meterafstand voor ons over het pad. Onze dag kan niet meer stuk en nadat de beer weg was zijn we verder gelopen naar de top waar we even op een bankje hebben gezeten en we nog een visitekaartje kregen van een man, hij verhuurde namelijk trouwkoetsen. Nadat we de beer nog even op ons in hebben laten werken zijn we terug gelopen. Beneden zat het stelletje dat we eerder hadden gesproken bij hun 4-wheele drive auto te lunchen. Zij hadden de beer niet gezien toen ze voor ons over het pad naar boven liepen en de beer net achter hun het pad over stak. Ze baalde een beetje.

We volgen onze weg en rijden nu een paar mile slingerend naar beneden en komen uit bij de Antilopen Ridge, hier zien we diverse Pronghorn Antilopen en zelfs een kalfje. We rijden verder door de Bison Collals en zien hier diverse groepen bizons, jammer genoeg waren er geen kalfjes bij. Als we naar de Picnic Area &  Nature Trial rijden zien we drie bizons op een heuvel staan met op de achtergrond de Rocky’s bedekt met sneeuw en een blauwe hemel, dit geeft een mooi contrast voor een mooie foto en we zijn niet de enigste die er zo over denken.

We komen langs Mission Creek en zien hier nog een mooi geel vogeltje. Na 5 uur rijden, wandelen en genieten zijn we terug bij het Visitor Centre, normaal doe je er twee uur over. Op de terugweg naar Missoula hebben we nog even een hamburger bij McDonalds gegeten. Avonds zijn we nog even naar downtown Misoulla gelopen en hebben onderweg nog een slang gezien op het fietspad van een brug en hebben we wat gegeten en gedronken bij Iron Hors, deze locatie hadden we als tip gekregen van niemand die ook bij de garage overnacht in zijn kapotte auto. We zien ook nog bij een zebrapad een verkeersbord van dronken mensen die kruipen over het zebrapad, schijnbaar worden de mensen hier zo dronken dat ze kruipend naar huis gaan of althans proberen.

Dag 11 : Maandag 6 juni
Na slecht geslapen te hebben, het was warm en we hebben stress want we willen weg hier, zijn we om kwart over zeven opgestaan. Rond kwart over acht kwam een monteur melden dat er een wachtlijst bestaat voor de Power-Steering-Box. Het lijkt dus een bekend mechanisch probleem te zijn bij de Ford 350 Heavy Duty 2010 versie. De dealer kan niet aan geven hoe lang het duurt voordat het onderdeel geleverd kan worden, het kan zelfs oplopen tot 2 weken. De monteur probeert nu om dealers en sloopbedrijven verderop te bellen. Afhankelijk van wat daar uit komt moeten we bekijken wat we doen. Het enige leuke aan de hele situatie is dat je zo beter een idee krijgt hoe de locals hier zijn. Het zijn niet al te snuggere figuren, Missoula is ook voor Amerikaanse begrippen alternatief te noemen. Wel ook nogal wat armoede, zwervers, mensen die in auto’s wonen, trailer trash etc. Dat laatste zijn we nu ook helaas. Tien uur AM contact gehad met Cruise Amerika, zij willen zeker zijn dat het onderdeel  niet bij de Ford dealer te krijgen is en zeggen ons terug te bellen. Kwart over tien heeft Cruise Amerika teruggebeld en geven aan dat Ford dealer zegt dat bij hun er geen probleem bekend is met de power-steering-box. Daarom komt er nu een Towtruck en die brengt ons naar de Ford dealer, dan gaan ze daar verder kijken. Ca. half twaalf zijn we bij de Ford dealer, ze hebben er pas aan het einde van de middag tijd voor om er naar te kijken, dus zijn we in onze rental Toyota Corola maar weer eens de Lolo Pass opgereden en hebben een korte wandeling gemaakt naar de Jerry Johnson Hot Springs. Een geothermal heated spring wat zich verzameld heeft in een aantal pools van ca.104°F. Niet zo indrukwekkend, de wandeling door het bos langs de woeste Lochsa river met rotswanden waar hete watervalletjes en stroompjes uitkomen was leuker. Wel op weg er naartoe wederom een (jonge) zwarte beer gezien, dit keer wel pikzwart. Ook zien we een stuk of 10 herten. De omgeving is prachtig, dat maakt het nog enigszins goed. Hopelijk zijn morgenmiddag de onderdelen er, maar we gaan ervan uit dat dat woensdagochtend wordt, tot die tijd maar het beste ervan maken. ‘s Avonds nog naar een KOA campground gereden maar dat was niet veel. Besloten om maar achter de Ford dealer op een groenstrook te gaan staan, langs een golfbaan. We warmen de kip op en gaan wat spelletjes rummikubben, slaan een wijntje achterover en gaan om 22:30 uur slapen.

Dag 12 : Dinsdag 7 juni
Half acht opgestaan,  spek met eieren gebakken en daarna de camper terug gezet op de parking bij de Ford dealer. Het regent alweer vanaf gisteravond. Met de rental car  zijn we naar de bieb gereden en hebben daar een tijdje op internet gezeten, saldo checken, mailtje gestuurd naar Pat en Es en de ANWB op de hoogte gebracht van alle schade en toestand. Wat lopen hier toch een vreemde mensen rond, het lijkt wel een beetje op inteelt en zo sloom en hoe ze zich moeten kleden weten ze ook niet. Dan zien wij er na meer dan een week geen douche gehad te hebben nog netjes uit maar stinken we wel naar zweet en bacon.

Na 1 uur in de bieb rijden we naar een shopping mall waar we een tijdje rondslenteren, Roy koopt er een korte broek en Marcel had het geweldige idee om bij de luchtjes langs te gaan en ons vol te spuiten met wat testflacons zodat we niet meer zo stinken. Om twee uur gaan we nog even langs de Ford dealer of er al aan de camper gewerkt word maar dit is niet het geval. De onderdelen komen morgen pas tegen elf uur binnen en de camper zal rond één uur klaar zijn. We besluiten terug te gaan naar de bieb en daar even een hotel te reserveren, we moeten ¾ uur wachten voor er een P.C. vrij is. We zitten lekker even in de hallway komt er zo’n halve zool langs ons zitten die volgens mij ook nog eens te veel geblowd heeft, gelukkig gaat hij na een tijdje weer weg. We reserveren een hotel en rijden nog even langs de camper wat spullen ophalen en gaan dan naar het hotel waar we lekker kunnen badderen en de was doen en scheren. Om zeven uur gaan we even terug naar de camper om eten klaar te maken, daarna terug naar het hotel en hebben we nog naar de Voice of America gekeken en zijn we om half twaalf gaan slapen met op de achtergrond het geluid van een waterval en bubbelbad.

Dag 13 : Woensdag 8 juni
Roy is om half acht opgestaan en naar de Ford dealer gereden, daar even ontbijt klaargemaakt en de sleutels afgegeven van de camper. Het regent pijpenstelen toen hij terug reed naar het hotel, daar wat in de Foyer en ontbijtruimte rondgeslenterd en alle boekjes doorgebladerd. Om half elf uur teruggegaan naar de hotelkamer en hier samen tot even voor twaalf uur tv gekeken. Na het uitchecken zijn we terug naar de bieb gereden om nog even een half uur op internet te gaan, daarna zijn we naar de garage gereden waar we tot half vijf moesten wachten tot de camper klaar was. Maar we kunnen weer! Gelukkig regent het al vanaf elf uur niet meer, we brengen de huurauto terug naar Dollar rent a car en hier mochten we ook de watertank van de camper vullen, wat een goede service van Dollar en geen gezeik.

Rond vijf uur zitten we op Hwy 90 richting Bozemann en om half tien zijn we op de campground Swancreek op de Hwy 191 Gallatin Gateway naar West Yellowstone. We hebben nog even voor de afslag naar deze weg op Amsterdam Av. benzine en propaan getankt. Het is onze 13e vakantiedag dus we gaan op de campground op plek 13 staan net langs het snelstromend riviertje waar op dit moment veel regen en smeltwater door gaat. Onderweg hebben we nog een Prong Horn Antilope en vermoedelijk nog een zwarte beer gezien.

Dag 14 : Donderdag 9 juni
Unbelievable, om twintig over zes staat Marcel al langs het bed (hyper omdat we eindelijk naar Yellowstone gaan), we ontbijten snel en om 07:15 uur rijden we al over de Gallatin Gateway op weg naar West Yellowstone, het eerste uur hadden we nog een zonnetje maar daarna werd het bewolkt en kregen we een beetje regen. Onderweg hebben we nog wat herten en Mountain Sheep gezien.

Om negen uur zijn we bij de ingang van Yellowstone en betalen we 25,- $ voor 7 dagen incl. Teton N.P. We doen hier ook even boodschappen en rijden dan door naar Norris en leggen daar gelijk een campsite vast voor vanavond, want het is hier een beetje druk, onderweg zagen we nog wat Wapiti’s en echte wilde bizons. We eten even wat boterhammen en noodle soep en rijden dan naar Hayden Valley, want we willen weten hoelang we er over doen want morgenvroeg om zeven uur is er een Ranger die dan hier over wildlife verteld. Onderweg hebben we nog wat watervallen, Mud Volcano en Sulphur Caldron bekeken. Hier zijn we gekeerd en bij Canyon Village  zijn we de Upper en Lower gaan bekijken zowel aan de zuidkant als aan de noordkant, wat een geweld stort daar naar beneden. Het is allemaal erg indrukwekkend.

We rijden verder richting Tower Falls, onderweg kijken we of de Chittendon Road naar Mount Washburn open is maar die is nog gesloten vanwege de sneeuw. Net voor we een bergpas overrijden zien we een grizzly beer lopen door de sneeuw langs de boomgrens af, we zijn eigenlijk net te laat om hem goed te kunnen bekijken, hij liep het bos weer in en dit was zeker geen kleintje.

Op de top rijden we door een2 meterhoge muur van sneeuw, ook zien we weer Bizons, Deer,  Wapiti en Elk’s lopen. Bij Tower Fall hebben we nog even bij een waterval gekeken en zien we onderweg naar Campground Tower Fall nog een vosje, we rijden de campground rond, het is hier erg druk en er zijn geen rechte plekjes voor de camper neer te zetten. We hebben honger en rijden een stuk terug richting Mount Washburn, net ervoor heb je een mooie open vlakte waar veel bizons en Elken lopen te grazen. We gaan hier op een parking staan en maken hier het avondeten klaar, spaghetti met een salade. Om zeven uur rijden we over de besneeuwde pas terug richting Canyon Village. Als we boven zijn begint het te sneeuwen, bij Canyon Village besluiten we nog een keer naar Hayden Valley te rijden en kijken of we daar nog beestjes kunnen zien. Na een paar mile zien we veel auto’s langs de weg stil staan, we zien in eerste instantie alleen Wapiti’s lopen maar daar kijkt niemand naar, ze keken allemaal iets meer naar rechts en na wat speurwerk zien we, zegt Roy, twee coyotes lopen en Marcel zegt 70 / 30% kans dat het wolfen zijn. We hebben ze zeker2 kmlangs de weg kunnen volgen zoals veel andere mensen deden en de meeste zeggen dat het wolven zijn. We zien dat ze aan het jagen zijn en dat ze tot twee keer toe iets vangen en opeten. Iedereen was opgewonden. Om twintig over negen waren we moe en voldaan op de campground waar nu ook de meeste plekjes bezet zijn.

Dag 15 : Vrijdag 10 juni
We zijn om tien over zes opgestaan en aangekleed en gelijk naar Hayden Valley gereden waar we rond kwart voor zeven op de parking waren, er stonden al mensen te wachten op de Ranger die na een paar minuten ook arriveerde. Hij begon gelijk met het verhaal over het gebied waar we nu zijn. Normaal moet het vol zitten met Elk die hier hun kalveren werpen maar de winter heeft langer geduurd dit jaar en het zal nog 1 á 2 weken duren voordat ze hier zijn. Dat houd ook in dat de wolven ook later zijn, deze jagen hier namelijk op de jonge kalfjes. De bizons die we nu zien zijn de mannetjes, de vrouwtjes zitten nu samen in groepen met hun jongen. De raven werken samen met de grizzly’s en de wolven, de raaf speurt vanuit de lucht naar kadavers en karkassen, laat dat de wolven dan weten en laat een kadaver dan openrijten door de wolven, want hij kan namelijk zelf niet door de huid prikken van kadavers of een karkas. De afgelopen 2 weken hebben ze hier maar 1 zwarte wolf gezien hier in deze vallei. Na 15 minuten zien we twee grizzly beren uit het bos komen die op de vlakte naar voedsel gaan zoeken (wortels en marmotten), het zijn mama beer en haar 2 jaar oude jong.

Nadat we na 1½ uur wegrijden waren de twee beren er nog en we hebben de Ranger de foto’s van gisteren laten zien van de twee coyotes/wolven, en het blijken helaas coyotes te zijn die we gezien hebben. Hij zegt dat je dit makkelijk aan de snuit en poten kunt zien die van een wolf zijn veel breder, ook zegt hij dat de coyotes die hier rondlopen vrij groot zijn door de grote hoeveelheid voedsel wat ze hier kunnen vangen. Ook laten we de pootafdruk zien die we bij de Inktpot hebben genomen, hij zegt zeker dat die van een wolf is.

We gaan verder richting Fishing Bridge en zien onderweg nog een pelikaan en wat kraanvogels, we gaan hier richting de oost ingang en na een paar mile zien we onze derde grizzly van vandaag, er staan hier veel mensen met telelenzen te kijken. Als we bij Yellowstone Lake zijn ligt er tegen de kust nog veel pakijs en net na Steamboat Point zien we onze vierde grizzly, hier moeten zelfs twee Rangers het verkeer regelen want hij staat erg dicht bij de weg. We keren hier en rijden terug naar de kruising met Fishing Bridge, hier gaan we linksaf langs Yellowstone Lake en gelijk is het weer raak, bearjam, onze vijfde grizzly! We gaan naar Geyser Basin en hier staan overal bij de parking Elk’s, waarvan er eentje met haar jong en die staat net bij het pad wat naar de Basin gaat dus die werd afgesloten. We lunchen hier even en rijden dan naar de Craig Pass, als we daar zijn gaan we voor en achter over de Continental Divide. We stoppen bij de Old Faithful en maken hier een wandeling, bij de parking staan veel bizons met jongen dus we moeten oppassen, eerst lopen we langs de Upper Geyser Basin naaar verschillende kleine Geysers en Pools, op de terugweg zien we de grote Castle Geyser spuiten, we worden er zelfs een beetje nat van en het brand een beetje. Hij spuit +/- ieder half uur, we lopen verder langs allerlei pruttelende Pools en komen uit bij Old Faithful. Hier staan honderden mensen te wachten op een ontlading en we zijn net op tijd als we net een goed plekje hebben gevonden begint hij te spuiten en na een paar minuten is alles weer voorbij. Iedereen loopt weer weg en sommige mensen klappen. We lopen nog even langs de webcamera en rijden dan verder.

Bij Madison dumpen we even het vuilwater gratis op de campground en vragen ook of Indiaan Creek campground open is we krijgen te horen dat deze vandaag  voor het eerst open gaat dit seizoen. Hier willen we vanavond gaan staan wat het moet een leuke kleine campground zijn. Onze volgende stop is Monument Geyser Basin, we lopen hier even naartoe over de boardwalk en besluiten ook om naar de achterliggende heuvel te lopen voor een mooie foto van bovenaf te maken er komt namelijk veel stoom uit het Basin. Als we op de heuvel staan hebben we een mooi uitzicht over de vallei en het Basin met al zijn mooie kleuren. Vervolgens gaan we naar Norris Geyser Basin kijken, dit de oudste ter wereld en dat kun je ruiken ook. Ook hier weer veel mooie kleuren en stoom. Op de Norris campground reserveren we even een campsite voor het geval Indiaancreek campground vol is. Onderweg naar de campground zien we veel bizonjam’s, een marmot langs de weg zitten en een kraanvogel in een meertje staan. Als we Indiaancreek campground aankomen moeten we een 6 tons bruggetje over dus dat is goed nieuws, geen grote campers dus. Eerst moeten we ons melden bij de receptie en zien gelijk dat er nog veel plekjes vrij zijn, na 2x rond  te zijn gereden besluiten we op site nr. 29 te gaan staan. We zijn moe van de lange dag en de vele indrukken, we warmen de spaghetti met potato’s op en maken een salade. We gaan vroeg slapen want morgen willen we een flinke wandeling gaan maken bij de Mammoth Hot Springs.

Dag 16 : Zaterdag 11 juni
Kwart voor acht opgestaan, rustig ontbeten, eitjes met spek klaargemaakt en om kwart over negen weggereden, om zes uur had het nog even geregend maar de lucht is nu even stralend blauw. We rijden naar Mammoth Hot Springs Terraces en lopen daar de Boardwalk rond de Lower en Maine Terrace. De Upper Terraces kun je lopen of met de auto doen, maar met de camper is het verboden. Het is hier behoorlijk druk, veel mensen komen hier via de noord ingang het park in, we lopen langs diverse plateaus met verschillende kleuren en vormen. Na 1½  uur vertrekken we en rijden we naar de Tower-Roosevelt, onderweg zien we nog een cinnamon black bear, hier tanken we en vragen we of The Beartooth Hwy open is en we krijgen te horen dat deze gisteravond open is gegaan. We zijn helemaal happy want dit schijnt een geweldig mooie route te zijn. We rijden verder naar de North East Entrance van het park en rijden door de Lamar Valley, hier moet heel veel wildlife zitten en wolven. We stoppen op diverse uitkijkpunten maar zien alleen Bizons en Elk’s en een zwarte jong beer lopen. Het is hier heel erg mooi, jammer dat de twee campgrounds dicht zijn tot 24 juni anders had je een paar dagen hier rond kunnen wandelen en wolfjes en poema’s zoeken. Net voorbij Pebble Creek campground zien we nog een Moose en dit is dan 1 van de 2 die nog in Yellowstone rond lopen,  tegenover op de berg nog een Mountain Goat. Als we het park uitrijden zien we nog een 2e Moose die nog zelfs mooi poseert voor ons met een grassprietje dat uit zijn bek hangt.

We rijden door Cook City over de Bearthoot Hwy naar de Bearthoot Pass. Onderweg krijgen we steeds meer sneeuw te zien aan de wegkant en hebben we mooie uitzichten over de valleien en bergen. We stijgen naar ca.3590 meteren als we bij de top zijn rijden we door een muur van sneeuw die meer dan 2 keer zo hoog is als de camper, ongelofelijk om te zien, we stoppen nog snel even om een foto te maken. Onderweg rijden we Montana in en ook weer uit en net voor de Pass draaien we ons om en rijden weer Wyoming in en rijden terug naar de enige campground die open is langs deze weg, Crazy Creek Campground, hier zijn we half zes en lopen dan nog even naar de overkant van de weg naar een waterval voordat we avondeten klaar maken. Morgen is het weer vroeg dag. Het was wederom prachtig vandaag.

Dag 17 : Zondag 12 juni
Slecht geslapen, buikpijn gehad van waarschijnlijk de knoflook en om zeven uur opgestaan voor een big bear poep. Bij de camper lopen 2 Deer en een Elk, om half acht Marcel wakker gemaakt, we waren allebei een beetje duf en na het ontbijt zijn we rond negen uur vertrokken. We rijden de Bearthoot Hwy in de richting van Yellowstone en zien onderweg veel Deer lopen en twee keer een Moose en een pas geboren kalfje. Als we het park weer inrijden regent het een beetje, in de Lamar Valley rijden we rustig en stoppen we geregeld om wildlife te spotten. We zien hele kuddes Bizons, Elk, Deer, ganzen, Bold Eagles en bij Pebble Creek Parking zien we aan de overkant tegen de berghelling eindelijk 4 Bighorn Sheep en de Mountain Goat van gisteren. Net voor Tower-Roosevelt zien we op een parking de gele Nissan Xterra staan van de wolvenman, we zien twee mensen naar een heuvel lopen waar veel Elk rond lopen maar we zien geen wolven, jammer. Bij Mammoth Hot Springs gaan we rechtsaf richting de North Entrance van het park, dit is ook een mooie slingerende weg langs Gardiner River, als we het park uitrijden zien we 2 grote groepen Pelikanen en ook nog 2 kraanvogels. Bye Bye Yellowstone mischien tot over een paar jaar!

Via Livingstone gaan we Hwy 191 op richting Missoula, het zonnetje schijnt weer maar ter hoogte van Butte zien we links en rechts van ons in de bergen regenbuien en zitten we er even later ook even in. Bij Garrison verlaten we de Hwy 191 en rijden naar Avon hier gaan we Hwy 141 op, het is hier net Teletubbi land, groengolvende heuveltjes met veel bloemen en koetjes, hier zie je hoe mooi Montana is. Bij Clearwater rijden we Hwy 83 op en die gaat weer door bosgebied en langs meertjes en leuke huisjes. Onderweg moeten we verschillende keren Deer ontwijken. Bij de 6e campground willen we overnachten maar zien we na4 mile rijden veel kinderen op de campground dus gelijk weer rechts omkeren en ca. ½ mile voor de hoofdweg zien we 2 campsites bij een bruggetje, we nemen de hoogst gelegen ten opzicht van de rivier en blijven hier gratis staan omringt door veel Deer. Na het avondeten nog even gaan wandelen maar toen we op het Swan River bruggetje stonden kwam er een auto aangereden die stopt bij ons en de man zij dat hij een ¼ mile van ons vandaan een grizzly beer had gezien, dus we gaan maar niet verder wandelen. We gaan terug naar de camper en gaan Rummikubben, tijdens het spel zagen we een Deer het bruggetje overlopen en dat deed hij heel voorzichtig en angstig.

Dag 18 : Maandag 13 juni
Kwart over zeven, spek met eieren, het miezert een beetje als we om kwart over negen wegrijden. We gaan via Hwy 83 naar Bigfork, dan door naar Evergreen en in Colombia Falls tanken we benzine en doen we even boodschappen, ook even bij de bieb 20 minuten op internet gezeten. Rond één uur zijn we bij Apgar, de ingang van Glacier N.P., hier lopen we even het Visitor Centre binnen en vragen welke wegen en campgrounds open zijn. De Going To The Sun Road is helaas nog afgesloten, verwacht word dat deze pas half juli open gaat. We kunnen deze weg wel tot Avalanche Creek rijden. Ook is de Inside North Fork Road afgesloten in verband met overstromingen en aardverschuivingen. We besluiten om via de Outside North Fork Road te rijden, dit is een gedeeltelijk onverharde gravelweg naar de ingang van het park bij Polebridge. De Ranger in het Visitor Centre gaf wel aan dat de Kintla campground niet bereikbaar is door overstromingen. De Bowman Lake campground is wel bereikbaar via een6 milelange gravelweg door het bos, we rijden deze smalle weg met pullout om te passeren naar het Lake, het is gelukkig niet druk bij de campground we betalen 15 $ en gaan even noodle soep klaar maken, het is alweer drie uur. Hopelijk wordt het nog droog, we zijn omringd door herten die hier uit de kampvuurbakken staan te vreten. Bij het meer zit nog een Bold Eagle en twee Loon hoenen.

Dag 19 : Dinsdag 14 juni
Na het ontbijt rijden we om negen uur eerst de 6 mileone line gravel road met pullouts terug naar de ingang van het park. Nog even 14 kmover de Inside North Fork Road gereden tot net voor Logging Creek campground, vanaf hier was de weg overspoeld met water dus terug naar Polebridge. Via de Outside North Fork Road naar Apgar, hier linksaf gegaan en rijden nu over de Going to the Sun Road. Bij Lake McDonald nog even een sanitaire stop gemaakt en hier op de parking nog een paar kolibrietjes gezien en een geel vogeltje met een rood hoofdje. Het regent alweer en we rijden door naar Avalanche Creek campground, onderweg zien we nog een grizzly beer. Vanaf hier is de weg afgesloten door de sneeuw, overstromingen en aardverschuivingen, onderweg waren we al veel vrachtwagens tegen gekomen die geladen waren met rotsen en puin. Eigenlijk willen we hier gaan wandelen maar het weer is slecht en het regent, we besluiten om naar Two Medicine te rijden en daar op de campground te gaan staan en een wandeling te maken. Als we via de Hwy 2 bij Walton over de berg heen zijn klaart het op en krijgen we weer blauwe lucht te zien. Bij Two Medicine Entrance aangekomen, en we het park weer inrijden, zien we in de verte het meer met de bergen er omheen liggen en er komen weer donderwolken over de bergen aanzetten. Als we na 14 kmop de parking aankomen begint het weer te regenen en hard te waaien. We lunchen even en tijdens de lunch zoeken we de berghellingen af naar wildlife en we spotten 1 Mountain Goat en 8 Mountian Sheep. We keren en rijden via Hwy 49, wat een onverwachte mooie slingerweg is, door de bergen naar Hwy 89 om bij St. Mary weer het park in te rijden. Het stopt met regenen en we zien helaas veel verbrand bos. Na de park entrance bekeken we de eerste campground, deze bevalt niet, hij is te open en te druk er staan veel grote campers en bussen met gepensioneerde en het deel wat wel leuk moet zijn is nog niet open. We rijden verder langs St Mary Lake met een mooie Turquiose kleur en de bergen erom heen zijn ook mooi, veel kleuren en ook weer watervallen in alle maten. Bij de 2e campground besluiten we gelijk een plekje vast te leggen á 20 $ want het is hier ook al druk om drie uur, we dumpen het vuilwater en het zonnetje schijnt weer.

We rijden verder over de Going to the Sun Road tot aan Jackson Glacier overlook die gone is want ook hier is de weg afgesloten voor al het verkeer vanwege de sneeuw, overstromingen en aardverschuivingen. Als we rustig terugrijden regent het weer maar ter hoogte van de campground is het weer droog, we rijden ca.2 kmdoor naar Two Dogs Flats om daar nog wildlife te spotten. Op de meadows op weg ernaar toe zien we nog een grote zwarte beer die bosbesblaadjes zit op te peuzelen. Bij de parking warmen we het avondeten op en gluren over de vlakte, we zien alleen een roofvogel, een Bold Eagle en wat prairiehondjes. Na het eten rijden we nog twee keer langs de vlakte, we zien nog een Moose en twee Elk’s grazen. Als we terugrijden naar de campground zien we onze zwarte beer nog een keer en rond kwart voor negen waren we terug, het verhaaltje schrijven, twee keer rummikubben en toen naar bed.

Dag 20 : Woensdag 15 juni
Half acht, eggs met bacon, en om kwart over negen verlaten we de campground, het was strak  blauw maar de hemel is nu alweer helemaal dicht getrokken. We rijden naar Many Glacier en net zoals gisteren schijnt buiten het park de zon en als we het park weer inrijden trekt het dicht en op de parking van Many Glaciers regent het weer. Tegen de berghelling lopen veel Bighornsheep en 4 Mountain Goats. We gaan een korte wandeling maken naar Ptarmigan tunnel/icelake, we lopen langs de Bighornsheep naar boven en kunnen ze nu ook veel beter zien. Onderweg komen we nog een Ranger tegen en vragen wat die kleine witte schapen zijn het blijken de vrouwtjes en jonge Bighorn sheep te zijn.

We lopen verder en komen steeds meer sneeuw op het pad tegen, aan de overkant tegen de rotswand ligt nog een Mountain Goat in een opgedroogde waterval. Op een gegeven moment word het teveel met de sneeuw en zien we het pad ook niet meer en keren we terug naar de camper waar we om 12:45 uur arriveren. Hier even noodle soep gegeten, daarna zijn we naar Babb gereden en hebben we22 gallongetankt á 4$, toen via Chief Mountain International Highway door de Customs (gemakkelijk) en het Blood Indian Reserve, een mooi gebied met veel bloemen. Het zonnetje schijnt weer, door naar Waterton park in Waterton Lakes N.P. Bij de ingang kun je met je pas de slagboom bedienen, als we bij het dorpje aankomen zien we gelijk zwaailichten van een 4-wheel drive auto van een Ranger. We kijken even goed en zien de Ranger achter een paar huizen langs rennen want er loopt een grote Cinnamon Black Bear die word weggejaagd het bos in. We rijden even door het dorp en pinnen wat Canadese $ en gaan dan via de Akamina Parkway naar Cameron Lake maar na de eerste bocht zien we de Cinnamon Black Bear van net lopen en in de volgende bocht staan veel auto’s, Bearjam, nee het is een Bighorn Sheep jam en die staan echt maar een paar meter van de weg af te grazen ca. 10 stuks, ook staan er twee Deer bij. Iemand zegt dat er in de volgende bocht een grizzly loopt met twee cubs, we rijden verder door en zien een Cinnamon Black Bear met een zwarte en een bruine cub, dus geen grizzly. Maar wat zijn die kleintjes leuk, de zwarte klimt nog in een boompje en mams gaat nog eens even rechtop staan om ons te bekijken, we hebben er zeker 10 minuten staan kijken. Na ½ km verder gereden te zijn, zien we nog een grote zwarte beer, het begint weer te regenen en het loofbos verandert in een naaldbos als we bij het lake aankomen is het bewolkt, we keren en rijden deze mooie weg met veel watervallen langs de Cameron Creek terug. Beneden aangekomen gaan we de Red Rock Parkway op om naar de campground te rijden, het is alweer veel groener en de heuvels zijn begroeid met gras en bloemen. Als we op de campground een plekje hebben gevonden loopt er gelijk een Deer langs. Het avondeten bestaat uit eggs en bacon met een Griekse salade en na het rummikubben zijn we om half elf gaan slapen.

Dag 21 : Donderdag 16 juni
Om acht uur zitten we aan het ontbijt en om half tien vertrekt de camper, we rijden het park uit en gaan de Hwy 6 op richting Calgary. De heuvels zijn hier groene graslanden en na een paar km moeten we stoppen voor een grote kudde Cattle Cows die begeleid worden door echte cowboys te paard die de koeien naar een ander weiland leiden, heel leuk om te zien. Bij de kruising met Hwy 3 gaan we linksaf en na20 kmgaan we bij Cowley weer rechtsaf Hwy 22 op. Het is hier allemaal grasland voor de koeien. Na22 kmlinksaf en ca.45 kmlange gravelweg op die binnendoor gaat via Highwood Pass naar Kananaskis. Het is een gok want we weten niet of de weg al open is. Onderweg zien we nog twee Bold Eagles zitten op twee weipalen. Het regent alweer een tijdje dus de camper begint aardig smerig te worden hier op de gravelweg, we komen bij een T-splitsing en zien dat de Range Road 41A vanaf 30 april open is en anders was deze na8 kmafgesloten. We nemen de gok en rijden de ca.70 kmlange gravelweg door Bob Creek Wildland Pr.Dv.Park en Don Getty Wildland Prov. Park.

Als we de weg die tussen de bergen en bossen loopt voor de helft hebben afgelegd zien we steeds meer sneeuw liggen tegen de bergen en veel is vers, we rijden steeds hoger en rijden op een gegeven moment door de sneeuw en nu maar hopen dat we verder kunnen anders moeten we het hele stuk weer terug over de gravelweg. Gelukkig gaat het goed en komen we zelfs personen auto’s tegen. Als we de twee parken verlaten hebben we pas één Deer gezien. Na de pauze met noodlesoup rijden we naar de kruising met de Hwy 541 en 40 en stoppen bij het tankstation/informatiecentrum.

We vragen of de weg over de Highwood Pass open is en of we sneeuwkettingen nodig hebben. Volgens de caissière is dit niet nodig . We beginnen met onze zeer vuile camper aan de klim, het is jammer dat het regent en dat de wolken laag hangen wat de bergrange om ons heen is heel erg mooi. Onderweg zien we een sneeuwlawine en als we bijna bij de top zijn van de Pass, zien we nog net even een grizzly beer het bos in lopen. We kijken nog even bij twee campgrounds als we aan de afdaling beginnen, beide zijn niet leuk en ook duur 23 en 29 $. Bij Kananaskis gaan we de Trans Canada Hwy 1 op naar Calgary, na een paar km nemen we de afslag om via de Hwy 1A en de 40 nog naar een campground te kijken, deze blijkt er niet te zijn en we rijden terug. Bij Ghostlake zien we toch nog een campground en besluiten hier te gaan staan voor 20 $. Het is alweer zeven uur en maken avond eten klaar kip met champignonsaus en broccoli. Morgen rijden we naar Calgary om de camper in te leveren en is de vakantie bijna voorbij.

Dag 22 : Vrijdag 17 juni
Circa kwart voor acht opgestaan en de laatste omelet met spek gegeten. Vervolgens begonnen met de rugzakken vol te stoppen met alvast van alles, en de camper uitgeruimd. De aardappels aan de grondeekhoorns gevoerd die overal op de campground zitten. Rond elf uur weggereden voor het laatste stukje naar Calgary. Daar de bekende laatste handelingen verricht : propaan bijvullen, tanken en poetsen. We checken om twee uur in bij het hotel en na een lekkere douche en wat suffen, hebben we ons laatste avondmaal in de camper genuttigd. Zo midden in de stad loopt er toch nog van alles om ons heen konijnen, hazen, kwartels. Na nog wat ge-internet te hebben en wederom suffen op de hotelkamer ging om elf uur het licht uit.

Dag 23 : Zaterdag 18 juni
Vandaag vertrekdag. Na het ontbijt in de zaal zijn we om half negen naar Cruise Canada gegaan, lekker makkelijk aan de overkant van de weg. Daar ons verhaal gedaan en na wat moeite toch ook de 5 dagen camperhuur terug gekregen en uiteraard het hotel in Missoula en de autohuur. Het sterretje in de voorruit zag ze niet of was niet bijzonder genoeg. Om tien uur  hadden we de shuttle bus naar het vliegveld. Door de douane ging soepel en nu wachten we op de vlucht die 30 minuten vertraagd is.

Dag 24 : Zondag 19 juni
Terugvlucht naar Nederland en met de trein naar huis. Op naar de volgende!