Frankrijk juli 2006

Reisverslag Frankrijk 2006
Word – 57,5 KB 271 downloads

Onze droom begint dan toch een beetje uit te komen; we hebben ons eerste campertje gekocht! Een Fiat Ducato 2.5 TDI 1989 verlengd en verhoogd,genaamd BlingBling (het eerste wat Marcel’s neefje van 1,5 zei toen ie ‘m zag). Omdat het nog allemaal nieuw en spannend is, kiezen we voor de eerste camperreis voor een ‘safe’ bestemming, dus… op naar Frankrijk! En maar goed ook want het werd een vakantie met nogal wat reparaties.

Dag 1 : zondag 16 juli
Rond half één rijden we weg via Eindhoven, Tilburg, Breda, Antwerpen, Brussel, Mons, Arras, Armiens, Rouen en Duclair naar Jumieges zonder de tolwegen te benutten, gewoon leuke binnendoorweggetjes, we hebben geen haast. We pauzeren en eten in Jumieges bij de veerpont aan de Seine, daarna zoeken we een camperparking op die hier moet zijn, en die bevalt, dus blijven we staan en verkennen het leuke dorp. Er is hier een indrukwekkende romaanse abdij, de Notre Dame, welke in een prachtige park, grotendeels middeleeuws ommuurd, van 15 hectaren. Van de LPG-tank is inmiddels het overdrukventiel stuk, dus deze maar dicht gedraaid. Om elf uur zijn we gaan slapen.

Dag 2 : maandag 17 juli
We staan om half negen op, we delen de camper wat praktischer in en Marcel maakt buiten, lekker in het zonnetje, het ontbijt klaar op ons gloednieuwe tafeltje. Na het ontbijt zijn we nog even rondom de abdij gewandeld en vertrekken we rond het middaguur. We rijden via de D982, D33 en D926 naar Yport langs de D940. We parkeren de camper op de camperparking in het dorp en maken een korte wandeling naar het strand, we blijven hier lekker suffen tot het tijd wordt voor avondeten: crêpes in de camper. Marcel heeft onderweg nog een spelletje ontdekt op de PDA die we meegenomen hebben voor de navigatie en telefoon, dus die is helemaal happy. s’Avonds hebben we op het strand nog genoten van de zonsondergang.

Dag 3 : dinsdag 18 juli
Om acht uur opgestaan en naar het strand gereden waar we het ontbijt klaar maken. We krijgen gelijk een klein waterballet in de camper omdat de afvoerslang van de wasbak los zit. Nadat we alles hebben opgeruimd en weer vastgezet hebben, rijden we weg en zien we een waterspoor achter ons aan komen, waarschijnlijk staat de kraan van de grijswatertank nog open. Van Yport zijn we langs Le Havre gereden over de tolbrug en stoppen we in het met toeristen overladen Honfleur. We maken hier een stadswandeling en eten we een Maxi Panini Western. Het is een leuk oud stadje en het haventje zou goed zijn voor een fotopuzzel, leuke gekleurde huisjes en van alles te zien. Van hieruit zijn we langs de kust via Caen, Vire, Villedieu les Poêtes, Pontorson naar Le Mont St. Michel gereden. We wilde deze bezoeken maar het parkeren alleen al koste 16 € en dat is het ons niet waard, daarvoor is het toch net allemaal wat te toeristisch en druk, daarnaast is het werkelijk waar bloed- en bloedheet. We maken wat foto’s op afstand en doen nog wat boodschappen. Vanaf hier zijn we naar Le Vivier-sur-mer gereden en hebben we de kustweg D155 genomen. Voor Cancale zijn we gestopt op een mooi plekje helemaal alleen langs de weg met een mooi uitzicht op haven en baai. Maar nog geen half uur later stond het vol met Franse campers, eentje reed zelfs zijn achterlicht en bumper stuk, zo groot is het hier namelijk niet. Roy heeft hem nog even geholpen met de noodreparatie, terwijl Marcel lekkere spaghetti met in stukken gehakte worst klaar aan het maken is. Deze hebben we onder het genot van een wijntje welke Roy voor zijn verjaardag had gekregen van Sandra opgegeten. s’Avonds zijn we nog even naar het dorp gelopen.

Dag 4 : woensdag 19 juli
We staan om kwart over acht op na slecht geslapen te hebben, het was ook erg drukkend weer, gisteren was het al 37 ºC. We maken een stokbroodontbijt en spoelen deze met chocomel weg. We pakken onze spullen in en rijden naar Cancale en van hieruit gaan we via Saint-Malo, Dinard, Dinan, Saint-Brieuc en Morlaix naar Huelgoat. Onderweg zijn we even gestopt langs een mooie weg voor een wandeling in een bos en zijn we naar een beekje gelopen, toen we terug waren bij de camper zaten onze sokken vol met teken. Nadat we deze vieze beestjes verwijderd hadden, hebben we koffie gezet en knäckebröd met camembert klaar gemaakt. We rijden verder in de richting van Pleyben en van daaruit richting Sizun. Onderweg komen we een leuk meertje tegen met een camping waar we voor 10 € kunnen staan incl. wc, douche, elektra en warm water, doen dus! Het is al half zeven en om half acht eten we de restanten van gisteren op. Oh! Marcel heeft internet en SMS ontdekt op de PDA en Roy een nieuw spelletje en is er al aan verslaafd.

Dag 5 : donderdag 20 juli
Half negen opgestaan, het gras is nog nat. We maken het ontbijt klaar en hierna hebben we de luifel opgezet voor de eerste keer, en dit ging zowaar vrij soepel. We zijn toen naar het meertje gelopen, circa 75 meter verderop, en hier op het strand gaan liggen en zwemmen tussen de visjes, tis weer warm. We waren te lui om vandaag verder te rijden. Om half vier lopen we even terug om wat te eten in de camper om vervolgens daarna terug te gaan naar het strandje, maar wel in de schaduw, we zijn allebei al een beetje verbrand. Om zeven uur gaan we crêpes eten in restaurant Camp BlingBling mmmm lekker lekker. Marcel is totaal verslaafd geraakt aan het spelletje op de PDA, record 465 in één keer. ‘s Avonds nog bij kaarslicht met een wijntje en een kaasje gerummikubt. Morgen willen we weer verder, dit was zowaar onze eerste ervaring ooit op een camping in Frankrijk, iets waar vooral Marcel nooit iets van wilde weten. Maar zolang het maar lekker rustig is, hij z’n beschutte plekkie heeft en er geen gillende kinderen rondrennen, vind zelfs Marcel dit best.

Dag 6 : vrijdag 21 juli
Om half negen het ontbijt alvast klaar gemaakt en Marcel laten liggen tot hij vanzelf wakker word. Camper opgeruimd en om één uur vertrokken. Via Pleyben, Quimper, Lorient richting Auray, hier zijn we naar het schiereiland gereden Saint-Pierre-Quiberon, maar het stond vol met caravans, campers en tentjes, veels te toeristisch en zonder het nodige overleg omgekeerd en via Carnac, Auray de D101 naar Vannes, en verder via de D780 naar Saint-Gildas-de-Rhuys gereden. Hier zijn we op een camperparking gaan staan, gelukkig was er nog één plekje vrij, gelijk luifel, tafeltje en stoeltjes buiten opgezet en nog wat crêpes met noodlesoep en stokbrood klaar gemaakt. Tis allemaal niet veel bijzonders op deze plek, zo vlak langs het politiebureau, maar voor één nachtje kan het wel. Tegen de avond nog van de zonsondergang genoten en een strandwandeling gemaakt.

Dag 7 : zaterdag 22 juli
Tien uur opgestaan, lekker stokbrood met paté klaargemaakt en koffie noir. Rond twaalf uur rijden we weg via de D20, N165, E60 naar Nantes en verder over de D763 naar de wat grotere plaats La-Roche-Sur-Yon. Dit omdat er van de voorband een ventiel was afgebroken, we laten deze repareren voor 14 €. Na de reparatie verder gereden via Luçon naarLa Rochelle, hier bij een camperplek gekeken maar het was te toeristisch. We rijden verder en tanken onderweg nog even LPG, bij Fouras gaan we op een camperparking staan. Roy wisselt op de parking twee banden, de reserveband gaat van linksvoor naar rechtsachter, omdat van deze band het karkas gebroken is (dit word nu tijdelijk de reserveband), en de band die we hebben laten repareren wordt weer links voor gemonteerd. Dit terwijl Marcel ons 12½ jarig jubileum feestmaal aan het koken is. Roy is nog op zoek geweest naar een toilet maar heeft dit niet kunnen vinden, dus toen maar creatief geweest met een lege plastic cola fles, we hebben de porta potti niet mee. Tegen de avond zijn we nog naar de kermis geweest en om half twaalf zijn we gaan slapen.

Dag 8 : zondag 23 juli
Om half negen opgestaan, ontbijt perzikflappen en oud stokbrood met sterke koffie. We rijden verder via Rochefort, Saintes, Bordeaux, Bayonne  naar Cambo-les Bains. Hier lunchen we en stelt Roy het koppelingspedaal bij door de staalkabel te spannen, dit omdat het schakelen steeds slechter ging en met al die rotondes hier raakte we licht gefrustreerd hiervan.

Vanaf hier zijn we de Pyreneeën ingereden, de route Fromage, op een gegeven moment besluiten we de grens met Spanje over te steken en vinden we een leuk, gratis plekje om te overnachten in een bos waar een recreatiepark inclusief vijver was aangelegd. We maken het avondeten klaar en om tien uur zijn we nog met een fles wijn op het bankje aan het water gaan zitten. We zien veel vleermuizen over het water scheren en aan de kant zit een heel koor kikkers te brullen, ook horen we horen we veel andere kwekgeluiden van beestjes. Even na middernacht kwam er nog een camper met een Spaanse familie bij ons staan.

Dag 9 : maandag 24 juli
Ontbijt klaar gemaakt om half negen koffie met noodles “ jamie “. We zien heel veel vlindersoorten hier rond vliegen in de prachtige weiden met ontelbare bloemen, waarom heeft ons kikkerlandje nou zoiets niet, gewoon lekker de natuur z’n gang laten gaan! We rijden terug naar de grens en gaan verder over de route Fromage door de Pyreneeën, de eerste afdaling die we maken was gelijk een zware beproeving voor BlingBling (remmen en koppeling). We maken nog een kleine wandeling en zien veel gieren vliegen. ‘s Middags lunchen we langs de weg en gaan we even in Spanje diesel tanken à 0,99 €/l. Op veel plekken zijn ze hier hotels en skiliften aan het bouwen. We zijn nog even bij een skioord wezen kijken of we een mooie plek vinden, maar ook hier waren veel bouwactiviteiten. In Frankrijk vinden we in een dal een leuk plekje om te staan aan een riviertje met nog negen andere campers. We hebben nog even onze voetjes in het koude rivierwater gewassen en nog geprobeerd het dimlicht te repareren maar dat is niet gelukt. Na wijn en apfelkorn vielen de oogjes om kwart voor elf dicht.

Dag 10 : dinsdag 25 juli
We staan om kwart over acht op, na de koffie, noodles en hard stokbrood zijn we om half twaalf vertrokken in de richting van Laruns, hier rijden we de D918 Col d’Aubisque op en stoppen we op diverse plekken om van het uitzicht te genieten. In Argelès-Gazost gaan we de D921 op naar Gavarnie (domme TomTom kan deze plaats niet vinden), er zijn hier nogal wat toeristen…. Maar wij weten een geweldige plek. We rijden de Barrage d’Ossoue op en aan het einde van deze onverharde weg zijn we bij de damwand van het stuwmeer gaan staan, rust en natuur te midden van de hoge bergtoppen, geweldig mooi! We waren er nog geen twee minuten begon het te regenen en onweren, dan is zo’n campertje toch wel ideaal. Marcel gaat spelletjes doen op de PDA en als het gestopt is met regenen parkeren we de camper op een mooi plekje voor het stuwmeer en warmen we het eten op wat gisteren is overgebleven. Hierna lopen we naar de waterval welke achter het stuwmeer ligt en zien we onderweg veel marmotten, vogels waaronder waterspreeuwen en een lammergier die zat te wachten op een schaap die zich had afgezonderd en ook slecht ter been was. Terug bij de camper nog een fles wijn open getrokken en genuttigd met kaasjes. Een heerlijke plek om te gaan hiken!

Dag 11 : woensdag 26 juli
Half negen opgestaan, ontbijt noodles met voer van gisteren en croissants, om half elf  zijn we begonnen aan een wandeling. Vanaf Barrage d’Ossoue zijn we langs de dam door de bedding naar de waterval gelopen, hier passeren we de brug over de Oulettes d’Ossoue en beginnen dan aan de eerste klim. Na een half uur komen we aan op de top van de waterval, als we het pad verder volgen dalen we af naar een riviertje welke we springend van de ene op de andere rots zijn overgestoken. Als we 1 uur verder zijn gelopen zien we de eerste ijsplateaus en na 1½ uur klimmen kunnen we de laatste gletsjer van Frankrijk zien. Na 2 uur lopen waren we bij de grotten van Russell (Grottes Bellevue), deze zijn door graaf Henry Patrick Maria Russell-Killough uitgehouwen in de rotswand als schuilplek tijdens zijn vele hikes in de omgeving.

Vanaf hier zijn we naar Refuge de Bayssellance gelopen en hebben daar even gepauzeerd. We lopen nog een stuk omhoog naar een mooi uitzichtpunt aan de andere kant van de bergkam op circa 2700 meterhoogte, ook hier rusten we even uit en beginnen we om half twee met de afdaling. Onderweg maken we nog veel foto’s omdat de bergen nu mooi in de zon staan. Rond kwart over vier waren we met pijn aan de voeten en kuiten terug bij onze BlingBling bus. Hier hebben we zeker anderhalf uur voor pampus gelegen in bed en hebben we het eerste uur van 24 gekeken op DVD.

Dag 12 : donderdag 27 juli
We staan om acht uur op en na het ontbijt beginnen we aan de afdaling terug naar Gavarnie, rijden we verder naar Luz-saint-Sauveur en rijden we Col du Tourmalet op, hier komen we veel Hollanders en wielrenners tegen. De afdaling was voor BlingBling weer een zware bevalling en gelijk moest hij weer omhoog, de Col d’Aspin op. Op de top werden we hartelijk ontvangen door overstekende koeien en heel veel mensen en Hollanders. De afdaling was gelukkig iets makkelijker. Via de D929 zijn we naar Saint-Lary-Soulan gereden en doen we hier even boodschappen, we rijden het dorp door en gaan dan na circa4 km. linksaf de D19 Vallèe du Rioumajou in. We volgen dit prachtige weggetje langs de Neste de Rioumajou rivier voor 12 km. tot aan de berghut waar je een bivakkeerweiland hebt, hier zetten we ons tentje neer want in de camper mag je niet kamperen hier. Om half zeven kwamen er nog twee parkwachters die zagen nog twee reeën lopen in het bos tegen de bergwand, later stonden ze op een open stuk te grazen en konden wij ze ook goed zien, mooie bruine vacht hebben ze en in de zon kleurt het zelfs naar het oranje toe. We maken om acht uur nog een korte wandeling en om half tien zijn we in de tent gaan liggen en hebben we nog spelletjes gedaan. Tegen tien uur begon het te regenen met onweer erbij tot vier uur in de ochtend.

Dag 13 : vrijdag 28 juli
Om half zeven stonden de koeien alweer te snuiven en grazen op anderhalve meter afstand van de tent. Roy staat om acht uur op en gaat het ontbijt klaar maken in de camper, een omelet met spek, misschien schrikt dit de koeien een beetje af. Na het ontbijt en de afwas de tent afgebroken en zijn we een stukje terug gereden en stoppen we bij de camperparking en bouwen we de tent aan de overkant van de weg weer op in het bivakgebied. We hebben een lekkere suffe offday, doen een wasje en hangen deze tussen de buien door op. ‘s Avonds gebarbecued en 2 flessen wijn geledigd. Om tien uur ging het licht uit in de tent.

Dag 14 : zaterdag 29 juli
Half negen opgestaan camper opgeruimd en de was verplaatst naar de tent. Naar Saint-Lary gereden en boodschappen gedaan. We rijden naar Spanje met achter in de camper een emmer vol met water, was en wasmiddel, (shake it baby) door tunnel de Bielsa met onze anderhalve koplamp. Ter hoogte van Bielsa zijn we Nationaal Park Ordesa-Monte Perdido ingereden, dit is een mooie weg die doodloopt en waar je prachtige wandelingen kunt maken, het is een schitterend on-Europees gebied, alleen nu was het probleem dat half Zaragoza er was, veels te druk dus. Dit is leuk om een keer buiten het vakantieseizoen te doen. Op weg terug naar Frankrijk nog even voor 0,99 €/l diesel getankt in Spanje en toen weer door de tunnel en daarna linksaf naar het stuwmeer Lac Long gereden met de vele haarspeldbochten, BlingBling had het zwaar. Halverwege zijn we dan ook even gestopt en hebben we crêpes àla Marcelgegeten. Op de terugweg naar Vallèe du Rioumajou tanken we bij het kerkje de watertank vol. Bij aankomst bij de camper en bivak site de was afgenomen en nieuwe opgehangen. Na één fles wijn en wat knäckebröd zijn we om kwart over tien gaan slapen. Vandaag was een mooie rijdag door de prachtige natuur van de Pyreneeën.

Dag 15 : zondag 30 juli
Acht uur opgestaan en we zijn gelijk naar boven gereden, terug naar de berghut met het bivakkeerweiland en hebben hier het ontbijt klaar gemaakt. Rond half elf beginnen we aan een mooie bergwandeling, we volgen de blauwe route, rond half één bereiken we de top en pauzeren we hier even, eten we wat Sultana koekjes en maken we wat foto’s. Om één beginnen we met de afdaling en zien we nog een ree, tegen kwart voor drie zijn we terug bij BlingBling. Marcel heeft een grote blaar op zijn teen en gaat met zijn voetjes in het koude riviertje zitten, Roy doet in de tussentijd de afwas en rond half vijf rijden we terug richting de camperparking. Onderweg stoppen we bij een mooie stroomversnelling en daar maken we het avondeten klaar, kip met een mosterd-honingsaus met salade. Na het avondeten rijden we naar de camperparking en hier trekken we nog een tweede fles wijn open. Pal achter ons staan 2 halve zolen Fransen met twee fixen die nogal aanwezig zijn. Beetje jammer.

Dag 16 : maandag 31 juli
We slapen uit tot negen uur en na het ontbijt breken we de tent af en rijden we om half één weg. We doen nog even boodschappen bij onze Champion winkel in Saint-Lary en rijden dan naar Arreau waar we de D618 opgaan, de Col de Peyresourde op. Boven stoppen we even bij de parking en genieten we van het uitzicht. In Bagnères-de-Luchon nemen we de D125 naar Saint-Béat en hier gaan we de Col des Ares en Col de Portet d’Aspet over. Onderweg zien we nog een groot hert de weg oversteken. In Saint-Girons nemen we de D117 richting Foix, dit is een mooi route door de groene heuvels en valleien, na Saint Girons gaan we linksaf om een camping te zoeken bij een meer maar we kunnen deze niet vinden. We zoeken een andere camping en hiervoor moet we eerst door een grot rijden, dat was leuk. Als we een plekje op de camping hebben gevonden gaan we gelijk mini-grillen. s’Avonds zijn we nog gaan douchen en dat was nodig ook.

Dag 17 : dinsdag 1 augustus
We staan om negen uur op en ontbijten, scheren en douchen nog een keer en vertrekken om half twaalf eerst richting Foix. We willen de Grotte de Niaux bezoeken maar helaas waren alle touren tot zaterdag volgeboekt. We rijden verder via de D18 Port de Lers op, hier moeten nog beren zitten. Onderweg zien we wel nog een liftende moetie van rond de 80, maar geen beren. In Massat keren we, hier is op zich wel een plek voor de camper maar we rijden terug naar Tarascon-Sur-Ariège en rijden verder naar Pas-de-la-Casa in Andorra, waar we ooit geskied hebben. We gaan hier op een grote parking staan omdat alle andere camperplekken vol waren. We lopen nog even een rondje door dit ski-resort, veel spullen zijn hier duurder dan thuis behalve alcoholische dranken. We lopen ook nog even naar ons favoriete restaurantje Rapid-Pasta maar dit is gesloten en word schijnbaar omgebouwd tot discotheek. Na deze wandeling kijken we nog 4 uur van de serie 24 en gaan slapen.

Dag 18 : woensdag 2 augustus
We staan om half negen op betalen 3,80 € voor de parking en rijden om negen uur weg voordat het druk word. Eerst rijden we naar Bourg Madame en via de N116 naar Mont-Louis, hier nemen we de D118 richting Axat en na Col Quillane stoppen we bij een meer, wat een leuke camperplek is, maar we moeten door vandaag. We lunchen/ontbijten wel nog hier, en rijden dan verder van Axat naar Limoux over de D118 en D623 naar Castelnaudary waar we de D103 nemen naar Saissac.

Hier rijden we het Nationaal Park Haut Languedoc in via de D4 en D12, het is een mooi gebied en de weg bestaat uit veel bochten en smalle straatjes. BijLa Bruguierekomen we weer de bewoonde wereld binnen en rijden we naar Castres D112. In Albi nemen we de D600 naar Cordes-sur-Ciel en gaan hier op een camperparking staan voor 3,50 €. Leuk dorpje alleen we zijn te moe en hebben teveel pijn in de benen om een stukje te gaan lopen. Wel maken we nog lekkere crêpes klaar voor het avondeten.

Dag 19 : donderdag 3 augustus
Half negen staan we op en rijden om negen uur weg. Eerst via de D922 Villefranche-de- Rouergue naar Figeac, hier stoppen we voor de lunch. Na de lunch rijden we verder via de N122 naar Aurillac en Massiac en hier gaan we de autoweg A75 op naar Clermont-Ferrand. We verlaten de autoweg bij afslag 12 en rijden naar Gannat en gaan verder via de N9 naar Moulins, hier nemen we de N7 naar Nevers en rijden we door een mooie heuvelachtige streek met korenvelden en bossen. In Nevers de D977 richting Auxerre genomen en we stoppen bij het hele leuke middeleeuws dorpje Clamecy. We gaan hier lekker uit eten in een Bourgondisch restaurant. De camper staat op een camperparking in een parkje bij een kanaal met een sluisje. Om half twaalf zijn we gaan slapen.

Dag 20 : vrijdag 4 augustus
We staan om half tien op en vertrekken gelijk via de N151 naar Auxerre, om half twaalf stoppen we om te lunchen. We rijden verder via de N77 naar Troyes en nemen hier de autoweg naar Reims, de A26. Achter Reims nemen we afslag 12 naar Charleville-Mézières en gaan via de N51, Rocroi, Charleroi en de A54 richting Brussel. Hier komen we op de rondweg in de file, hierdoor nemen we de afslag Leuven en zijn we binnendoor naar Diest en via de A2 naar Beringen gereden. We gaan hier de N74 op richting Valkenswaard en Eindhoven waar we de randweg A2 naar Den Bosch nemen en we om acht uur thuis zijn en we gelijk verrast worden met een lekkage in de uitbouw van de woonkamer. Ach ja, op naar de volgende vakantie met BlingBling!!!