Frankrijk juni 2008

Reisverslag Frankrijk juni 2008
Word – 53,0 KB 204 downloads

Dag 1 : Zondag 8 juni

We vertrekken thuis met BlingBling om elf uur en rijden via de A2 richting Maastricht, bij Geleen nemen we de A76 richting Aachen toen dwars door Eupen naar St. Vith en verder binnendoor naar Dasburg. We stoppen ca. 10 kmvoor Dasburg op een leuke parkeerplaats langs de L1 na Sevenig Haubtstraße. We maken hier een wandeling door het Naturpark de Our, dit is een mooi heuvelachtig bos- en weidegebied met ook nog eens het drielanden punt Luxemburg, Belgie en Duitsland. Er moeten hier wilde katten, hazelhoenen zitten en in de rivier de Our beekparelmosselen en beekforel. Rond kwart voor zeven waren we terug bij de camper en warmen we de chinees op. Marcel heeft pijn aan zijn benen en hij heeft afgewassen. Morgen gaan we waarschijnlijk nog een wandeling van12 kmmaken langs de Our vanaf het Europa denkmal naar de Tintesmühle als we niet teveel spierpijn hebben overgehouden van deze wandeling, er zitten wel flinke dalen en hellingen op de wandelroute. Het is een mooi gebied om eventueel in het weekend te gaan wandelen het ligt maar 2 ½ á 3 uur rijden vanaf thuis. Om elf uur zijn we gaan slapen.

Dag 2 : Maandag 9 juni
Om half negen opgestaan, lekker rustig camper opgeruimd en een ontbijtje klaar gemaakt. Om kwart over elf zijn we weg gereden via de L1 naar de CR 339, is de weg van Duitsland naar Luxemburg.  Bij Tintesmühle zijn we de Our overgestoken naar het startpunt van de wandeling1 dit ligt bij het Europa denkmal. Het is een leuke wandeling die12 kmlang is en niet zwaar en loopt grotendeels langs de Our. Na1 kmwandelen zien we een leuk plekje waar je met de camper kunt overnachten. De wandeling loopt langs de rechter oeverzijde van de Our met af en toe smalle paadjes, stroomversnellingen en forelpassage’s. Na5 kmkom je bij de Kalborner mühle  deze zijn ze aan het restaureren,1 kmverder kom je bij Tintesmühle hier hebben we even gespeeld op de Wasserspielplatz. We lopen een klein stukje door en pauzeren hier, nadat we de Our waren overgestoken om via de andere zijde terug te lopen. Dit pad loopt meer door het bos en je loopt 15 á20 meterboven het niveau van de rivier. We zien onderweg nog Wateraardbeien en zelfs Orchideeën. Rond vier uur waren we terug bij de camper en zijn we gelijk naar het plekje gereden wat we op de heenweg hadden gezien. Maar helaas stond er een Duitser met zijn Mercedes Coupe en zoals gewoonlijk zat zijn vrouw op het bankje en was hij de auto aan het poetsen. We zijn er langs gaan staan en in onze tuinstoelen gaan zitten. Toen de Manschaft weg was hebben we nog ¾ uur gebadmintond. Hierna waren we echt wel moe en zijn we het avondeten gaan klaar maken. ’s Avonds via de Wereldomroep geluisterd naar Nederland – Italië 3 – 0, het is veel spannender om via de radio te luisteren en de tijd gaat sneller voorbij. Om half twaalf gaan we slapen.

Dag 3 : Dinsdag 10 juni
Om negen uur opgestaan en Roy constateert een teek op zijn been. We hebben ons beide even goed gecontroleerd of er nog meer op ons zaten, gelukkig hebben we er geen meer gevonden. Na het ontbijt rijden we via de L1 naar Dasburg en hier verder via de N10 langs de Our naar Vianden (leuk plaatsje), Echternach en Grevenmacher de grens over naar Duitsland. Via de Mosell naar Remich om even te tanken in Luxemburg (scheelt toch 24 ct per liter). Langs de Mosell picknicken we nog even en rijden via de A13 naar Saar Louis waar we oversteken naar St. Avold in Frankrijk en gaan verder over de A4 naar Strasbourg. Onderweg nog een flinke stortbui gehad.

Bij Phalsbourg eraf gegaan om de Vosges in te gaan via Lutzelbourg de D45 op en voor Dabo zijn we gestopt bij een zendmast, hier een zandpad ingereden, eerst in een bos gaan staan maar hier zaten teveel teken. Terug gereden naar het begin van het zandpad. Hier maakt Marcel voor de tweede keer een kampvuurtje en eten hier het opgewarmde avondeten bij op met een lekker wijntje. Roy heeft de versnellingspook weer vast gezet op de bak deze was een beetje los gerammeld.

Dag 4 : Woensdag 11 juni
We staan om negen uur op, ontbijt klaar gemaakt en de slaapzakken uitgehangen. Om elf uur rijden we weg, het is zwaar bewolkt. Via de N420 en N59 naar  St. Marie aux Mines en daarna de Col le Bonhomme over, hier zien we alleen maar oudjes. Toen door via witte weggetjes naar Thann, hier hebben we bij een camperplek gekeken maar het was te druk op de parkeerplaats. Het regent pijpenstelen en we besluiten door te rijden via de autobaan A36 naar Besanqon, hier door de stad gereden naar de N83 deze een klein stukje afgereden en via een wit weggetje naar Salais, dit is een leuk plaatsje i.v.m. de thermaal baden (zout) en de twee kastelen Andre en Belin. Onderweg zien we nog een vosje. We gaan bij het VVV kantoor op de parkeerplaats staan en bestellen gelijk bij het restaurant tegenover de parking een pizza die we 20 minuten later ophalen en onder genot van een zoet wit wijntje in Bling Bling oppeuzzelen. Om elf uur gaan we slapen.

Dag 5 : Donderdag 12 juni
Om half negen opgestaan, Roy loopt naar de bakker voor croissants en chocolate en pain. Drie kwartier lopen zoeken naar een bakkerij, er zijn hier alleen maar kapsalons. Toen ik terugkwam had Marcel de koffie al klaar en na het ontbijt zijn we om elf uur vertrokken. We rijden via de D467 naar Champagnole en toen via de N5 en D437 naar St. Claude en verder via de D436 naar Mijoux, hier zijn we de D 991 opgereden naar Collonges en verder naar Seyssel,  bij Rumdly de D14 naar Annecy en via de D909 naar Beaufort en hier gaan we de D902 op naar Cormet de Roselend. We stoppen bij een herberg/rustplaats hier staan nog meer campers en tentjes langs een het riviertje. Het is al half acht en we maken gelijk pannenkoeken klaar, driekwartier later begon het te regenen. We hebben vandaag veel bergen gezien, bochtjes gehad, wielrenners omver gereden, opstopping gehad en door twee Gendarmes achterna gezeten (waarschijnlijk omdat er water uit de tank was gelopen). Marcel heeft toen heel netjes gereden.

Dag 6 : Vrijdag 13 juni
Om tien uur pas opgestaan, ontbeten en om kwart over twaalf weggereden via de D902 Bourg- St Maurice naar Moûtiers en verder via de N90 en D94 de Col dela Madaleineover naar Chambre en vanaf hier hebben we ‘deelgenomen’ aan de Cope de Alpes, een rally voor oude sportauto’s. De bergen zijn mooi en je hebt hier heel veel haarspeldbochten. Via Col du Glandon de D927, D526 en de zeer smalle D211+B naar Alpe d’ Huez. We zijn hier helemaal naar boven gereden en bij een meertje gestopt.

Hier hebben we even rond gelopen, erg mooi hier, en zijn toen een stukje terug gereden en een plekje gezocht voor te overnachten. We eten hier de rest van de pannenkoeken op en luisteren we vanaf acht uur naar de Wereldomroep naar het live commentaar van de voetbalwedstrijd, dit was wederom zeer spannend.

Dag 7 : Zaterdag 14 juni
Eerst onze roest uitgeslapen na de overwinning op Frankrijk. We staan om tien uur op en na het ontbijt rijden we om twaalf uur weer naar boven om een wandeling te maken langs drie meertjes. Er staan hier heelveel bloemen waar we dan ook veel foto’s van maken, prachtige omgeving. Om drie uur vertrekken we, in Alpe d’ Huez waren ze aan het voetballen op het voetbalveld en veel mensen waren in het oranje uitgedost. Via Le Bourg d’Oisans zijn we richting Vizille en Vif gereden hier nog even langs een meer gereden maar het was er te druk. Na het tanken via Col de Menée door naar Châtillon-en-Drois hier zijn we op de camping Municipal gaan staan. Kunnen we alles bijvullen en opladen voor € 11,92. Marcel maakt het avondeten klaar, Chinees uit blik.

Dag 8 : Zondag 15 juni
Na het ontbijt en nadat Marcel zich geschoren had, zijn we om half twaalf weg gereden en gaan via de D120, D93 Luc en Drois, D61 Rémuzat, D94 Nyons, Orange, D976, A9 Narbonne. Na de A61 Carcassonne gaan we de D613 op en stoppen we net voor Col du Paradis bij een zandafgraving, het is alweer zes uur en het heeft de hele dag een beetje gemiezerd. ‘s Avonds nog wilde aardbeien geplukt en gegeten en hebben we op de zandberg nog gebadmintond. Je hoort hier veel vogels fluiten.

Dag 9 : Maandag 16 juni
Om half negen opgestaan en na het cruslie ontbijt rijden we om kwart over tien weg. Via de D613, D12, D117, Tarascon, D618, Massat, St. Girons, Salies-du-Salat, St Gaudens, Launemezan, Arreau D938 en D929 naar St. Lary-Soulan. Hier doen we even boodschappen bij onze favoriete Champion Supermarkt (niks is er veranderd en binnen is het nog even koud). Toen door naar Vallée du Rioumajou waar we op de camperparking zijn gaan staan, nadat we even op de parkeerplaats bij het huisje (vende staat nog steeds te koop al 2 jaar) stokbrood met salami en kaasjes hadden verorbert. Marcel maakt een Courgette schotel op zijn Frans klaar zonder crème fraiche (lekker). Om kwart over zeven lopen we nog de4 km. naar Hospis Rioumajou en waren we om negen uur terug bij de camper waar we nog even stukjes stokbroodje met kaasjes eten. Om kwart over elf gaat het licht uit.

Dag 10 : Dinsdag 17 juni
We staan om kwart over tien op en na het ontbijt en de afwas gedaan te hebben (het regent een beetje) zijn we bepakt met een rugzak om kwart over twaalf toch begonnen aan de wandeling naar ons favoriete plekje (blauwe wandeling). Om twintig voor twee waren we bij Hospis Rioumajou en hier moesten we onze eerste hindernis nemen, de waterval oversteken. Via het weiland naar de eerste afslag en hier werden we verwelkomt door drie dashonden en een herder met circa 150 schaapjes. We lopen via het weiland op de berghelling verder en gaan het bos in, hier ging het pad al snel vrij steil omhoog en moesten we vloeken tieren en zweten als een rund onder af en toe wat druppels van boven. Toen we boven de boomgrens uit kwamen zagen we twee roofvogels.  Het pad is erg modderig en er ligt veel stront van de schaapjes en koeien die hier vrij rondlopen. Dus we moeten veel slalommen, een stukje verder zien we een gems of een bok tegen de steile rotswand aan de andere zijde van de kloof. Er stroomt nu ook smeltwater over het wandelpad en des te hoger we komen des te meer water we op het pad krijgen en moesten we op een gegeven moment ook langs het pad gaan lopen.

We overwinnen nog eens drie watervallen en het pad ligt onder de sneeuw, we proberen zoveel mogelijk door het gras te lopen maar op een gegeven moment lag er zoveel sneeuw dat we niet meer verder konden zonder dat we risico gingen nemen. Het pad was niet meer zichtbaar en de water stroompjes ook niet meer. We besluiten hier even te pauzeren. Het is al half vier als we aan de afdaling beginnen rond half zeven waren we terug bij de camper en voelde we onze tenen en kuiten behoorlijk. Na deze inspanning ging ik gelijk voor de grote hoop. Om kwart voor negen nadat we het eten van gisteren hadden opgewarmd zijn we naar de Wereldomroep gaan luisteren voor de voetbalwedstrijd Ned. – Roemenie en Frankrijk – Italië. Om kwart over elf zijn we moe en voldaan gaan slapen.

Dag 11 : Woensdag 18 juni
Half tien opgestaan en na de koffie en de cruslie de camper opgeruimd en tot half twee liggen luieren in de zon, het was lekker warm, de hemel was blauw. En we hebben een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. We besluiten om naar het camperplekje op Col du Pourtalet net voor de Spaanse grens te rijden. We moeten eerst terug naar St.Lary – Soulan daarna richting Arreau, D 929, D918, Col du Tourmalet en over, Luz-St-Sauveur, D921, D13, D918, Col d’ Aubisque over, Laruns en de D934 naar Pto del Pourtalet waar we rond zes uur aan kwamen. We zijn vandaag veel wielrenners en oudjes van dagen gezien in de bergen. Gelukkig is het niet druk bij ons camperplekje en na een half uur stonden we alleen. We maken spaghetti met fussilli klaar en 4 nep gehaktballen. Vandaag veel bochtjes gehad met diepe afgronden en smalle wegen. We zijn nog moe van gisteren en na het avondeten spelen we tot elf uur rummikub.

Dag 12 : Donderdag 19 juni
Om kwart over tien opgestaan, lekker duf en langzaam ontbeten. Om één uur zijn we langs het riviertje gaan wandelen tot net voorbij de herberg ruïne uit 1652. op de terugweg langs leuke watervalletjes met veel bloemen en vlinders gelopen. Beneden in het dal bij de schaapskooi was een transport aan de gang van goederen die met een helikopter de bergen in werden getransporteerd (wat een herrie). Om vier uur waren we terug bij de camper en zijn we lekker duf met de voetjes in het riviertje gaan zitten. ‘s Avonds de spaghetti opgewarmd en gerummikubt tot elf uur.

Dag 13 : Vrijdag 20 juni
We staan om tien uur op en na het ontbijt zijn we om kwart over twaalf vertrokken. Bij de grensovergang met Spanje zijn we gecontroleerd door de douane. We rijden verder via de A136 naar Biescas, N260, Sabiñánigo, N330, Jaca, langs de rio Aragón, Puenta dela Reinade Jaca, Hecho, en hier zijn we Valle de Hecho ingereden via de Hu-V-2131. deze weg loopt langs de Selva de Oza een leuk riviertje met grote hoogteverschillen en uitgesleten rotsen. We zijn de weg helemaal afgereden tot we niet verder mochten. Onderweg zagen we diverse lammergieren, we eten even een soepje, het is al drie uur. Tijdens de een korte wandeling die we hier gemaakt hebben zagen we mama of papa gier met twee jongen tussen de koeien lopen in de vallei, we zijn de weg verder afgelopen waar we met de auto niet meer in mochten.

Na anderhalf uur lopen en veel koeienpoep ontwijken kwamen we aan bij een grote waterval. De weg loopt hier nog steeds verder omhoog maar we hadden geen zin meer om verder te lopen, onze kuiten en tenen doen nog pijn. Op de terugweg naar de camper zagen we nog een hitsige stier en een dood gereden addertje. Om zes uur zijn we dezelfde weg terug gereden om een plekje te zoeken voor te overnachten want hier in het park mag dat niet. We zien onderweg nog een mooie hop met z’n kuif omhoog die langs de weg zat te eten, we hebben hem circa 5 minuten kunnen volgen met de camper. Net buiten het park zijn we langs het riviertje gaan staan samen in gezelschap van wel 1000 vliegen. Om zeven uur maken we het avondeten klaar, kip met satésaus en hebben we tot elf uur gerummikubt.

Dag 14 : Zaterdag 21 juni
We staan om half tien op, het is een mooie zonnige dag en al snel veel te warm. Na het ontbijt rijden we om half twaalf weg terug naar Hecho (dit is een leuk plekje om nog eens terug naar terug te komen maar dan wel door de weeks en buiten het vakantie seizoen er zijn hier anders teveel Spanjaarden). We rijden verder via Ansó en Roncal (op dit stuk zagen we nog veel lammergieren) naar Oloron-Sainte-Marie, hier doen we even boodschappen. Toen verder via de D137, D919 naar Pan, N134, N117 naar Tarbes en toen binnendoor N21 richting Auch. Ter hoogte van Mielan zijn we op een drie sterren camping gaan staan, deze ziet er goed uit voor € 16,60 per nacht. We maken spaghetti klaar zonder spaghettisaus  en we luisteren ‘s avonds naar Ned-Rus via de Wereldomroep. Om kwart over elf gaan we met een kater slapen.

Dag 15 : Zondag 22 juni
We staan om half negen met dezelfde kater op. Met de chocobiegnete en flink wat koffie en deze lekker buiten opgepuzzeld, heeft Marcel de kater na anderhalf uur eindelijk verjaagd. We scheren en douchen nog even en om half twaalf rijden we weg. Het is licht bewolkt en we rijden via de N21 verder naar Auch, Agen, D656, Fumel naar Beynac-et-cazenac, D703 naar Sarlat-la- Canéda een oud middeleeuws stadje. Hier zijn we op een camperplek gaan staan en hebben we een suffe rondwandeling gemaakt door het stadje. Toen bij de camper uitrusten, later toch besloten om te vertrekken en naar Hautefort te rijden maar eerst nog een camperplek bezocht bij Nailhac maar deze was niet leuk en lag500 meterverder dan was aangegeven. Toen4 km. door gereden naar Hautefort en daar120 meterlinks onder het Château gaan staan op een camperplek om negen uur. Het was net te laat voor een mooie foto, de zon staat net te laag. We eten een soepje met brood, worst en kaas en drinken een lekker koud biertje erbij en maken nog een wandeling door het leuke dorpje.

Dag 16 : Maandag 23 juni
Om tien over zes worden we gewekt, op het grasveld langs ons zijn ze een grote luchtballon aan het opblazen met hete lucht om op te stijgen voor het Château. Om zeven uur was het zover, iedereen was wakker (het hele dorp) en stond bij onze camper te kijken naar de ballon. De ballon steeg op met waarschijnlijk de Mairie en zijn vrouw die alweer om kwart over negen terug waren. Na deze onderbreking van onze nachtrust zijn we om tien uur opgestaan. Roy loopt naar de boulangerie voor het ontbijt te halen en om twaalf uur rijden we weg. Eerst naar Juillac, D901 naar Brivela Gaillarde, N89 naar Tulle, D978 naar Mauriac, D678, D105 naar Condat en toen door naar Super-Besse. Dit is een ski-oord waar momenteel veel nieuwbouw plaats vind. We gaan op de grote parking staan voor te overnachten. ‘s Avonds nog gebadmintond en gerummikubt.

Dag 17 : Dinsdag 24 juni
We staan om tien uur op en rijden om kwart voor twaalf weg. Eerst naar St. Nectaire, Billon en door naar Lezoux, D212. Hier begaf de Tomtom het onderweg. Verder via Thiers naar Roanne, D89, D53, D482, D982, D994 naar Autun, D978 naar Château-Chinon waar we op  camping Municipal Chaumard aan het meer zijn gaan staan. Het is vies warm en benauwd vandaag, ‘s avonds nog aan het meer gaan zitten met een flesje wijn.

Dag 18 : Woensdag 25 juni
Om half negen opgestaan ontbeten en gedoucht en tegen tienen weg gereden door het donkere en mistige bos naar de D977 bis, Montsauche, Saulieu, D980 naar Châtillon sur Seine via de D965, D65 naar Chaumont, hier liggen veel graanvelden, D67 naar St. Dizier. Hier even getankt en door naar Bar-le-duc, N35, D998 naar Clermont en Argonne, D946 naar Varennes en Argonne de camping was te vol, D998 naar Dun-sur-Meuse ook hier de camping te vol (bordjes gevolgd Lac Vert). Onderweg nog drie vosjes gezien. Toen doorgereden Stenay, D964, D947 naar Buzancy. Hier zijn we op de camping gaan staan. Pannenkoeken klaar gemaakt, het is hier niet druk maar er zijn wel veel Hollanders, maar het is rustig en we hebben nog even gebadmintond.

Dag 19 : Donderdag 26 juni
Half negen opgestaan ontbeten en om tien uur weg gereden nadat we € 14,90 hadden afgerekend op de camping. Via de D12, D977 naar Charleville Mezieres, N43, D988, N51 naar Givet, N40 naar de autobaan genomen A4 dit stond slecht aangegeven (België), Namur hier de E42 op richting Luik (flits flits) verder via de E313, A13 naar Hasselt en vandaar uit naar Valkenswaard E314, N715, N69, hier de A67 richting Helmond langs het kanaal N266 om de bus van het werk op te halen bij de garage. Om zes uur waren we heelhuids thuis en hebben we het hele weekend om alles weer op te ruimen en bij te komen van de vakantie.